Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Uppmärksamhet skapas i mötet mellan lärare och elev

Publicerad:2017-04-05
Uppdaterad:2017-05-15
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
personalbilder Foto Jonas Bilberg
Johannes Rytzler

Född 1976
Bor i Eskilstuna

Disputerade 2017-03-17
vid Mälardalens högskola

Avhandling

Teaching as Attention Formation: A Relational Approach to Teaching and Attention

När man talar om uppmärksamhet i relation till skolan handlar det ofta om elevers brist på uppmärksamhet. Johannes Rytzler vill med sin forskning lyfta fram begreppets pedagogiska dimension.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag jobbade som lärare på en folkhögskola studerade jag pedagogik vid sidan av och tyckte att det var intressant. Jag bestämde mig för att doktorera i ämnet för att få chansen att fördjupa mig ytterligare.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har skrivit en avhandling inom ämnesområdet pedagogisk filosofi. Den handlar om begreppet uppmärksamhet som jag har försökt utforska utifrån ett pedagogiskt-filosofiskt perspektiv. Jag har försökt ringa in begreppet uppmärksamhet i den pedagogiska idétraditionen. Men även som ett begrepp som har kommit att ses som ett problem i den moderna skolan med fokus på mätbarhet och effektivitet, där bristen på uppmärksamhet blir mer synlig.

– När jag jobbade på folkhögskolan hade jag många studenter med misslyckade eller oavslutade studier i grundskolan eller gymnasiet bakom sig. Många av våra diskussioner kom att handla om varför man går i skolan, vad skolan är till för också i relation till vad man vill med sitt liv eller sina studier. Då identifierade jag vilja som en central fråga för pedagogiken. Det är lätt att man pratar om motivation men viljan, människans rörelse framåt, tyckte jag var spännande. Jag ville egentligen skriva om vilja men det var ett svårfångat ämne. I många texter kopplas vilja ihop med uppmärksamhet, det är lite mer avgränsat och ett mer konkret ämne att skriva om.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att uppmärksamhet är en klassisk fråga för olika former av pedagogiska praktiker. Det finns en pedagogisk tradition som jag vill lyfta fram, där uppmärksamhet är något som skapas i en undervisningssituation, när lärare och elever möts i relation till ett ämnesinnehåll. Men den pedagogiska praktik som överskuggar andra i relation till uppmärksamhet är den som handlar om uppmärksamhet som en psykologisk eller kognitiv idé om människor, eller kopplat till elevers brist på uppmärksamhet. Jag har försökt bidra till en motbild – begreppet har en pedagogisk dimension som det går att förstå inifrån inom pedagogisk teori och praktik.

Vad överraskade dig?

– Att uppmärksamhet som fenomen eller som begrepp på ett väldigt tidigt stadium kopplades ihop med den moderna skolans födelse, där uppmärksamhet för första gången blir ett problem att hantera. Utifrån studiet av uppmärksamhet har dess antites, ouppmärksamhet, formats. Det blev en insikt att de är så sammanlänkade och svåra att skilja åt.

Vem har nytta av dina resultat?

– Alla som har någon form av intresse för skolans funktion för individer och samhälle och vill fördjupa sig i pedagogisk filosofi eller bredda sina vyer om uppmärksamhet som begrepp. Resultaten kan även vara intressanta för lärare som vill reflektera över sin egen undervisning. Avhandlingen är allmänt skriven och riktar inte in sig mot någon specifik lärarkategori eller ålder.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev