Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

”Läraren har en viktig roll som vägledare”

Publicerad:2015-01-27
Uppdaterad:2015-01-30
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Sofia Sohl
Sofia Sohl

Född 1982
i Norberg, Karlstad

Disputerade 2104-09-26
vid Örebro universitet

Avhandling

Youths’ political efficacy. Sources, effects and potentials for political equality

Vad påverkar ungdomars samhällsengagemang? Jo, att de själva får uppleva att de faktiskt har förmågan att påverka och förändra samhället. Det menar Sofia Sohl, som vill uppmuntra lärarna att lyfta sin roll som medskapare av demokratiska medborgare.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag gick gymnasiet arbetade jag en tid som volontär på ett fritidscenter i Frankrike, och det var så tydligt att jag kunde göra skillnad och faktiskt påverka. Jag har alltid varit intresserad av hur man kan skapa förutsättningar för att ungdomar ser sig som medborgare i samhället, medborgare som kan påverka. Jag kan tycka att vi har lätt att se ungdomar som en belastning snarare än som en resurs.

– Som doktorand arbetade jag med ett projekt som heter Youth and Society, där man undersöker hur samhällsengagemang växer fram.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har undersökt fyra faktorer som enligt Beaumonts teori om politisk självtilltro påverkar ungdomars samhällsengagemang:

1. Att själv få erfarenhet av påverkansarbete.
2. Förebilder.
3. Stöttning.
4. Att må bra och ha en positiv framtidssyn.

– Jag skiljer på begreppen politiskt intresse och politisk självtilltro, där det senare handlar om att man tror att man kan påverka. I den allmänna debatten talar man snarare om att höja det politiska intresset, men det är snarare den politiska självtilltron vi behöver jobba med menar jag.

– Jag har dels gjort en forskningsöversikt, dels tittat på data insamlat från 4 000 ungdomar som svarat på frågor i ämnet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Materialet visar tydligt att de fyra faktorerna om politisk självtilltro fungerar. Starkast påverkan har möjligheten att själv få prova på, sedan kommer stöttning och förebilder.

– Jag har undersökt hur lärarens roll som support påverkar och har tittat på ett yrkes- respektive studieförberedande program. Jag ville studera vilken roll lärarens engagemang spelade för elever som går på yrkesprogram, och som vi vet deltar mindre i samhällsfrågor. Kan man boosta deras intresse? Det jag kunde se var att att lärarens engagemang spelade roll, exempelvis att eleverna ofta diskuterade politiska frågor på lektionerna och hade lärare som pushade dem att diskutera mycket.

– På de studieförberedande programmen har lärarnas engagemang inte samma betydelse. Så om man ska satsa någonstans är det på yrkesförberedande program.

Vad överraskade dig?

– Jag trodde inte att det skulle skilja så mycket på de olika programmen, men det var tydligt att lärarens roll på de studieförberedande programmen inte alls var lika viktig, de eleverna verkade redan vara starka i sin politiska självtillit.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det är viktigt att lärarna inte bara förmedlar kunskap, utan att de även ger praktisk övning i att bli en demokratisk medborgare. Ett viktigt inslag kan vara att eleverna verkligen får prova på att agera. Det kan vara allt från att ge dem i uppdrag att öka inslaget av ekologiska matvaror till skolköket till att få fler idrottstimmar på schemat.

– Läraren har en viktig roll som support och vägledare, för att visa att det går att påverka på olika sätt – och att vissa sätt tar längre tid än andra.

Hanna Nolin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev