Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Olika fokus i undervisning om hållbar utveckling

Publicerad:2015-08-18
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Helen Hasslöf
Helen Hasslöf

Född 1961
i Malmö

Disputerade 2015-03-27
vid Malmö högskola

Avhandling

The educational challenge in education for sustainable development. Qualification, social change and the political

Lärare lyfter fram kritiskt tänkande som en viktig del av lärande för hållbar utveckling, dels som en kompetens att vetenskapligt granska världen, dels som ett sätt att ifrågasätta invanda mönster och skapa nya sätt att tänka kring hållbarhet. Två förhållningssätt som kan präglas av spänningar och olika kunskapssyn konstaterar Helen Hasslöf i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Frågor kring miljö och hållbar utveckling har länge varit en viktig del i mitt arbete, först som ekolog men även senare i mitt arbete som utepedagog på en naturskola.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har samlat ett 20-tal lärare från grundskolans senare år och gymnasiet och låtit dem diskutera i fokusgrupper kring hållbar utveckling, vad de ser som viktigt i detta lärande. Hållbar utveckling är ett övergripande mål i all undervisning. Avhandlingen problematiserar hur hållbar utveckling kan påverka synen på vad som ses som viktigt i undervisning.

– Min analys görs utifrån relationen mellan tre olika dimensioner och funktioner av utbildning: Kvalificering, att utrusta eleverna med kunskap, socialisation, att få förståelse för olika sociala normer, samt subjektifiering, att få utrymme att utveckla medvetenhet om sin egen roll.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Möjligheten att kunna värdera information utifrån ett vetenskapligt synsätt grundat på objektiv kunskap förs fram som en viktig del av kritiskt tänkande. Samtidigt betonas vikten av att eleverna ges möjlighet att ifrågasätta de synsätt vi tar för givna idag. Olika synsätt för ett kritiskt tänkande framträder på detta vis.

– Å ena sidan socialiseras eleverna utifrån vetenskapligt baserad kunskap, å andra sidan att tänka nytt och kritiskt, som ju inte alltid är det samma som rationellt och vetenskapligt. Ett resultat är också att då de mätbara målen står i fokus är risken att politiska och etiska värderingar kring hållbarhetsfrågor hamnar i skymundan.

Vad överraskade dig?

– Det starka engagemang och den kompetens som lärarna visade. Hur de betonade de politiska aspekterna, och betydelsen av att spegla olika perspektiv så tydligt som de gjorde.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att bland annat lärare kan få nya perspektiv och begrepp för att reflektera kring komplexiteten i hållbarhetsfrågor. Diskussioner kring synen på kunskap och relationen mellan de olika funktionerna för utbildning och lärande är perspektiv som avhandlingen problematiserar i förhållande till hållbar utveckling.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev