Förskolebarn har goda kunskaper om hållbar utveckling
Född 1967
Bor i Rättvik
Disputerade 2017-09-08
vid Umeå universitet
Caring for people and the planet: preschool children’s knowledge and practices of sustainability
Barn som aktivt får delta i samtal och aktiviteter kring hållbar utveckling i förskolan blir också kunniga i ämnet. Men barn på ekocertifierade förskolor tycks inte ha mer kunskaper om hållbarhet än andra barn, visar Farhana Borg i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har alltid varit intresserad av barns lärande om hållbarhetsfrågor och har i många år arbetat med barns lärande och rättigheter på internationell nivå, bland annat inom FN:s barnfond i Bangladesh. Att växa upp idag kräver kunskaper och förmågor som handlar om hållbar utveckling och jag ville utforska vilka kunskaper barn har i dag.
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen är baserad på en studie om barns kunskaper och praktiserande av miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter av hållbar utveckling. I studien ingår drygt 53 barn mellan 5-6 år på 12 olika förskolor, varav hälften är ekocertifierade. Barnen har fått svara på frågor om exempelvis hur olika transportmedel påverkar miljön och om de tror att alla barn i världen har möjlighet att köpa leksaker. Vidare har cirka 70 förskolepedagoger svarat på frågor om och i så fall hur de arbetar med frågor kring hållbar utveckling. Jag har genom föräldraenkäter även undersökt eventuella samband mellan hemrelaterade faktorer, exempelvis om barnen deltar i sopsortering och liknande hemma. Slutligen har jag jämfört om det är någon skillnad mellan de ekocertifierade förskolorna och övriga utifrån barnens kunskaper och praktiserande av hållbar utveckling.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att många barn, oavsett vilken förskola de går på, har kunskaper om allt från olika transporttypers påverkan av miljön och människors hälsa till att världens länder ser mycket olika ut utifrån ekonomiska aspekter, som att många barn är fattiga och inte har råd att köpa leksaker.
– Mina resultat visar också ett positivt samband mellan barnens kunskaper om hållbar utveckling och förskolepedagogernas engagemang och arbete kring dessa frågor. Samma positiva samband syns hos barn som på hemmaplan får ta del av göromål och samtal som handlar om hållbarhet.
– Däremot syns inga statistiskt signifikanta skillnader vad gäller barnens kunskaper och praktiserande mellan ekocertifierade och icke-ekocertifierade förskolor.
Vad överraskade dig?
– Att de ekocertifierade förskolorna inte utmärker sig, vilket jag faktiskt hade förväntat mig. Men det kan också vara så att den här studien är för liten för att visa på eventuella skillnader.
Vem har nytta av dina resultat?
– Skolforskare men också professionella inom förskolan på alla nivåer. Jag tror även att förskollärarutbildningen och Skolverket kan ha nytta av resultaten då de tydligt belyser sambandet mellan aktiviteter och barnens kunskaper.