Uses of History in History Education
Hur presenteras historia i samtida läroböcker? Det är en av frågorna som Robert Thorpe utforskar i sin avhandling om läroböcker i historia.
Robert Thorp
Professor Monika Vinterek, Högskolan Dalarna Postdoktor Henrik Åström Elmersjö, Umeå universitet
Professor Stuart Foster, University College London
Umeå universitet
2016-09-09
Uses of History in History Education
Institutionen för idé- och samhällsstudier
Abstrakt
Denna sammanläggningsavhandling innehåller ett inledande kapitel och fyra originalartiklar. Studierna i denna avhandling rör aspekter av hur historiekultur konstitueras i historiska media och historielärares berättelser och undervisning. Det hävdas att historieundervisning kompliceras på grund av en inre spänning till följd av det faktum att historien är både en produkt och en process på samma gång. Även om historiska fakta och kunskap om dessa är en viktig aspekt av historia och historieundervisning, är historia samtidigt en produkt av noggrann tolkning och rekonstruktion. Denna studie analyserar och diskuterar hur historien presenteras i läroböcker i historia och populärhistoriska tidskrifter, det vill säga två vanliga historiska medier, och i lärares berättelser om och undervisning i historia.
Studien visar att de studerade historiska medierna i allmänhet tenderar att presentera historien som oberoende av perspektiv, tolkning och representation, vilket tyder på att detta är den kulturellt dominant sätt att presentera historia. Lärarna i studien tenderade också att närma sig historien som om den inte vore beroende tolkning och rekonstruktion. Dessa resultat tyder på att den historia som sprids i historiska medier och historieklassrum presenterar historia på ett faktabaserat sätt och bortser från mer vetenskapliga aspekter av historien.
Genom en tillämpning av de historiedidaktiska begreppen historiemedvetande, historisk kultur och historiebruk, argumenterar avhandlingen för att en viktig aspekt av historisk förståelse är en förståelse av det kontextberoende som präglar historien. All historia skapas i ett visst sammanhang som är relevant för hur och varför en viss version av historien återges. Dessutom återges även all historia inom ett visst sammanhang av människor med särskilda föreställningar om historia som även den är kontextberoende, eftersom att de är ingår i en viss historiekultur. Läsare av historiska medier är medlemmar i samhällen och påverkas därmed av hur historien uppfattas och diskuteras i dessa sammanhang. Avhandlingen argumenterar för att en medvetenhet om dessa aspekter av historien är en viktig beståndsdel i främjandet av en komplex förståelse av historien som omfattar historieämnets inneboende spänning.
Uses of History in History Education
This compilation thesis contains an introductory chapter and four original articles. The studies comprising this thesis all concern aspects of how historical culture is constituted in historical media and history teachers’ narratives and teaching. It is argued that the teaching of history is a complex matter due to an internal tension resulting from the fact that history is both a product and a process at the same time. While historical facts, and knowledge thereof, are an important aspect of history, history is also a product of careful interpretation and reconstruction. This study analyses and discusses how history is constituted in history textbooks and popular history magazines, i.e. two common historical media, and in teachers’ narratives and teaching of history.
The study finds that the historical media studied generally tend to present history as void of perspective, interpretation and representation, suggesting this to be the culturally warranted form of historical exposition. Moreover, the teachers studied also tend to approach history as if it were not contingent on interpretation and reconstruction. These results indicate that the history disseminated in historical media and history classrooms presents history in a factual way and disregards the procedural aspects of history.
Applying the history didactical concepts of historical consciousness, historical culture and uses of history, this thesis argues that an essential aspect of historical understanding is an appreciation of the contextual contingency that characterises history. All history is conceived within a particular context that is pertinent to why and how a certain version of history is constructed. Furthermore, all history is also received within a particular context by people with particular preconceptions of history that are contextually contingent, in the sense that they are situated in a certain historical culture. Readers of historical media are members of societies and are thus affected by how history is perceived and discussed in these contexts. This thesis argues that an awareness of these aspects of history is an important factor for furthering a complex understanding of history that encompasses the tension highlighted above.