STOLT! Om ungdomar, etniciteter och gemenskaper
Under ett års tid har forskaren Layal Kasselias Wiltgren studerat en högstadieskola med fokus på hur ungdomar samspelar kring och uttrycker etnicitet, nationalitet och flerspråkighet.
Layal Kasselias Wiltgren
Professor Karin Aronsson, Dr. Karin Osvaldsson
Rickard Jonsson, Stockholms universitet
Linköpings universitet
2014-06-05
STOLT! Om ungdomar, etniciteter och gemenskaper
PROUD! On Youth, Ethnicities and Communities
Institutionen för tema, Tema Barn
STOLT! Om ungdomar, etniciteter och gemenskaper
Avhandlingen bygger på ett årslångt fältarbete i en högstadieskola i utkanten av Stockholm med fokus på hur ungdomar samspelar kring och uttrycker etnicitet, nationalitet och flerspråkighet. Alla ungdomar i studien har inom sina familjer, erfarenhet av migration, vilket innebär att de själva eller deras föräldrar har migrerat. Studiens huvudfokus ligger på hur ungdomar i sitt vardagliga samspel på ett kreativt sätt uttrycker och därmed skapar etniciteter och fyller dem med innebörder. Det empiriska materialet bygger på fältanteckningar, över 300 timmars ljudinspelningar och transkriptioner. I analyserna uppmärksammas hur ungdomar använder flerspråkighet och etnicitetskategorier som resurser och hur de använder skratt, humor, retsamt samspel och självironi för att både utmana och stärka varandra och manifestera gemenskaper. Lokala kategoriseringar såsom ”svenne” och ”import” används för att definiera både sina kamrater och den Andre. Svenskhet utgör visserligen en norm, men den står öppen att intas eller omförhandlas. En social regel bland ungdomarna handlar om att vara stolt över sin bakgrund, vilket kan uttryckas både verbalt och visuellt – exempelvis genom att bära etniska och nationella symboler – för att markera tillhörighet och stolthet. I ungdomarnas sociala samspel framstår etniska kategorier inte som rigida, utan snarare rörliga och flytande, något som Stuart Hall refererar till som nya etniciteter, vilka är lokalt skapade och relaterade till mångfald. Analyserna visar att etnicitet, likt andra identitetskategorier, inte är ett ting som människor föds med och bär omkring på utan något som iscensätts och används som resurs i vardaglig social interaktion. Denna studie visar exempel på hur detta görs.
PROUD! On Youth, Ethnicities and Communities
Based on one year of fieldwork in a junior high school on the outskirts of Stockholm, this thesis examines how young people interact and express ethnicity, nationality and multilingualism in everyday interaction. The study focuses on how young people with the experience of migration, either themselves or within their families, creatively express, and thereby create, ethnicity in their everyday lives. The focus is on the students’ own actions and their discussions surrounding ethnicities and how ethnic categories are filled with meanings. The analyses are based on participant observations and field notes, as well as more than 300 hours of audio recordings and transcriptions. The analyses highlight how young people use multilingualism and ethnical categories as resources and how they use laughter, humour, teasing interaction and self-irony to both challenge and strengthen each other as well as to establish and manifest communities. Local categorizations such as ”Svenne” and ”Import” are used to define both their peers and the Other. Swedishness is a prevalent norm, but it is open to positioning and negotiation. One of the social rules among the students concerns being proud of your background – pride that can be expressed both verbally and visually – for example, by wearing ethnic and national symbols to highlight belonging. Ethnic categories are not rigid in the students’ social interactions. Rather they are fluid and changeable, something that Stuart Hall refers to as new ethnicities, which are locally created and related to diversity. The analyses show that ethnicity, like other categories of identity, is not a thing that people are born with, but rather something that is staged and used as a resource in everyday social interaction. This study highlights how these categories are accomplished in action.