Hoppa till sidinnehåll
Värdegrund

Researching and Developing Swedkid: A Swedish Case Study at the Intersection of the Web, Racism and Education

Publicerad:2006-03-31
Uppdaterad:2012-03-19

Att arbeta med frågor som rör främlingsfientlighet och etnicitet är en oerhört viktigt uppgift för skolan, säger Camilla Hällgren. Samtidigt är den svår. Därför beslutade hon att med datorn som verktyg skapa ett forum för lärare och elever där de kunde diskutera rasism under andra former: på webben. Resultatet – Swedkid – har visat sig vara ett utmärkt sätt för lärare och elever att på ett nytt sätt föra dialog kring ett komplext ämne.

Författare

Camilla Hällgren

Handledare

Professor Gaby Weiner, docent Oleg Popov

Opponent

Gloria Ladson-Billings, Professor, Department of Curriculum and Instruction, University of Wisconsin, Madison, USA

Disputerat vid

UmU – Umeå universitet

Disputationsdag

2006-03-24

Titel (se)

Forskning och utveckling av Swedkid: En svensk fallstudie i gränslandet mellan webben, rasism och utbildning.

Titel (eng)

Researching and Developing Swedkid: A Swedish Case Study at the Intersection of the Web, Racism and Education.

Institution

Institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap, fakulteten för Lärarutbildning

Forskning och utveckling av Swedkid: En svensk fallstudie i gränslandet mellan webben, rasism och utbildning.

Denna avhandling tar sin utgångspunkt i det svenska forsknings- och utvecklingsprojektet Swedkid som också var en del i det europeiska projektet Eurokid. Inom projektet Swedkid utvecklades en webbplats (www.swedkid.nu) som behandlar frågor om rasism och främlingsfientlighet bland unga människor i Sverige. Webbplatsen riktar sig främst till elever och lärare. En fallstudieansats har använts för det vetenskapliga arbetet i avhandlingen. Swedkidprojektet betraktades som ett fall av läromedelsutveckling och nyttjades som en möjlighet och utgångspunkt för att undersöka olika aspekter av ras , etnicitet och erfarenheter av rasism, samt hur informations- och kommunikationsteknik (IKT) kan vara en del i klassrumsarbetet. Fallstudien omfattar ett antal delstudier (Artiklarna I-V samt Appendix 1). Dessa delstudier behandlar enskilt och sammantaget hur webbplatsen utvecklades och togs emot, den svenska kontexten för projektet, interkulturella och antirasistiska frågor inom utbildning, erfarenheter av rasism bland unga människor samt hur IKT kan vara ett stöd i klassrummet då frågor om rasism behandlas.

Tre övergripande forskningsfrågor ställs i avhandlingen:

1. Hur kan ras , etnicitet och erfarenheter av rasism i Sverige och i synnerhet i skolan och bland unga människor förstås?

2. Hur kan IKT vara ett stöd för att arbeta med antirasistiska frågor i klassrummet?

3. Hur användbara var de angreppssätt och metoder som användes i projektet?

Studiens teoretiska ramverk inkluderar områden som relaterar till globalisering, rasism och IKT. De tre teman som framträder i studiens resultat rör förekomsten av rasism i Sverige, unga människors komplexa erfarenhet och förhållande till identitet samt Swedkid som en antirasistisk intervention. Studien visar en delad bild av såväl erfarenheter som strategier mot rasism. Å ena sidan omges arbetet med att motverka rasism av höga ambitioner och goda intentioner, å andra sidan, visar studiens översikt av rapporter och forskning att området omges av svårigheter och osäkerhet samt att erfarenheter av rasism fortsätter att vara en del av unga människors liv och skolans vardag. I studien framträder också komplexa aspekter av identitet och kunskapsöverföring mellan lokalt situerade individer och globala, europeiska, nationella och lokala nivåer. Studien visar också att Swedkid har belyst och utmanat aspekter av diskriminering, att projektet fungerade som en intervention på såväl europeisk, nationell, lokal som individuell nivå och att IKT kan utgöra ett stöd i arbetet med antirasistiska frågor i klassrummet.

I studien framträder också resultat som visar att ämnesområdena i fokus för Swedkid, rasism och IKT, skapade en speciell dynamik. Swedkid erhöll positiv uppmärksamhet både lokalt, nationellt och internationellt i form av exempelvis ett Europeiskt pris för interkulturell undervisning, kombinationen av IKT och rasism framhölls som ett exempel på nyskapande. Samtidigt möttes webbplatsen, och dess budskap om alla människors lika värde, ett visst mått av fientlighet från individer och rasistiska organisationer. Vidare visar studien att webbplatsen blev väl mottagen av elever som generellt var positivt inställda till dess design och innehåll samtidigt som det från lärarhåll uttrycktes en viss osäkerhet både gentemot ämnet i sig och gentemot användningen av datorer. Resultaten indikerar att fördelarna med att använda IKT ligger i möjligheterna till visualisering och att därigenom kunna skapa förutsättningar för virtuella erfarenheter av ett komplext fenomen. Tillsammans med en vägledande lärare kan webbplatsen Swedkid fungera som en genväg till synliggörande av olika aspekter av rasism och utgöra en värdefull utgångspunkt för vidare diskussioner och kunskapsutveckling. Sammantaget visar studierna i denna avhandling hur kombinationen av IKT och antirasism kan erbjuda möjligheter till att utmana allmänna och för givet tagna föreställningar om ras , etnicitet och rasism, tillhandahålla motberättelser som exempel på förekomsten av rasism, och således erbjuda alternativa uppfattningar om och synpunkter på detta ämne, såväl i som utanför skolan.

Researching and Developing Swedkid: A Swedish Case Study at the Intersection of the Web, Racism and Education.

This thesis seeks to provide an insight into three phenomena: the condition of racism in Sweden, the complexity of identity, and the use of Information and Communications Technology (ICT) in classroom settings. It also offers an analysis of how such phenomena combined in the development of a specific educational resource, the Swedkid project (2001-3) which aimed to develop an anti-racist website (www.swedkid.nu) for students and teachers in Swedish schools. A case study approach was used for the analysis in the thesis, in which the Swedkid project was viewed as an instance of web-based, anti-racist educational resource development. This instance (or case) provided a prism of opportunity for learning about race , ethnicity and the role of ICT in the classroom. The case study embraces a number of sub-studies (Papers I-V and Appendix 1) which explore independently and in combination, how the website was developed and received, the Swedish national context, intercultural and anti-racist work in education, racist experiences of young people, and ICT as part of anti-racist work in the classroom. Three sets of findings (or themes) emerged from the study: namely, the existence of racism in Sweden, that young people s conception of identity is complex and that the Swedkid website constitutes a significant anti-racist intervention. The overall aims of the research were to:

– utilise the Swedkid project as a learning opportunity

– explore the Swedish context for the project

– investigate and develop an understanding of racism and ethnicity in Sweden generally and in education in particular

– investigate experiences of racism among young people, and

– explore how ICT can support anti-racist work in classroom settings

Three research questions were also posed in the research:

– How can race , ethnicity and experiences of racism be understood

in Sweden generally, in education and among young people?

– How can ICT support anti-racist work in classroom settings?

– How useful were the approaches taken and the methods used in the project?

A variety of methods of data gathering were used which include systematic literature searches, interviews, questionnaires, classroom observations plus a project logbook. Three theoretical clusters were particularly helpful in the analysis; relating to globalisation, racism and new technology (e.g. Castells, Jansson, Pred, Essed, Ladson-Billings, Delgado & Stefancic, Aviram & Tami). The research suggests an uneven picture in Sweden generally, and among Swedish young people in particular. While there have been some conscious and planned strategies to eliminate racism and discrimination, and high ambitions and good intentions from policy-makers and teachers in terms of recognising inequalities of schooling and counteracting racism, there is also a continuing picture of hostility, difficulty, denial and insecurity within education and more generally. The study also illuminates the complexity of identity and knowledge transfer, between locally-situated individuals and the different levels of global, European, national and local. It is suggested that the formation of identity is a process which involves viewing someone as the other and can be transferred into a racist discourse and as such, used as a basis for legitimizing exclusion. However, responses to the Swedkid website suggest that engagement with other, wider identities (in this case, the characters on the website) can provide the possibility of intervention in stereotypical perceptions and expansion of notions of identity. It is also suggested that the Swedkid website can be used successfully in supporting anti-racist work in classroom settings, although dependent on the skills and commitment of the teacher. The advantages of using ICT for Swedkid lie in the possibility of visualisation and simulation, hence, it provides virtual experience of complex phenomena. The website can thus work as a springboard into informed rather than common-sense or everyday discourses of racism/anti-racism, with virtuality enhancing the classroom work of the teacher. Overall, studies presented in this thesis illustrate how a combination of ICT and anti-racism can offer opportunities for challenging commonsense views of racism and ethnicity, provide counter-stories as evidence that racism exists, and thus offer alternative perceptions and viewpoints on this topic in education and elsewhere.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev