Kön, kropp, begär och teknik: Passion och instrumentalitet på två tekniska högskoleprogram
Garanterat jobb, bra lön, hög status. Eller den nördiga passionen för teknik? Vad är det som får män och kvinnor att söka sig till tekniska utbildningar? Den frågan ställer sig Andreas Ottemo i sin avhandling.
Andreas Ottemo
Elisabet Öhr, Thomas Johansson, Göteborgs universitet
Professor Eva Reimers, Linköpings universitet
Göteborgs universitet
2015-10-23
Kön, kropp, begär och teknik Passion och instrumentalitet på två tekniska högskoleprogram
Gender, body, desire, and technology: passion and instrumentality in two technical university programs
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Kön, kropp, begär och teknik Passion och instrumentalitet på två tekniska högskoleprogram
Högre teknisk utbildning är på många sätt ett mansdominerat fält. När man i särskilda rekryteringssatsningar, liksom i forskning om utbildning, genus och teknik, frågat sig vad det kan bero på, har man ofta fokuserat på kvinnor och implicit undrat: varför så få? Den självklarhet med vilken maskulinitet och teknik kopplas samman, och de normer som gör maskulint teknikintresse till något självklart, tenderar då att träda i bakgrunden. I denna studie riktas dock intresset explicit mot sammanlänkandet av maskulinitet och teknik. Särskilt uppmärksammas hur föreställningar om kropp, passion, begär och heterosexualitet är aktiva i upprättandet av sådana band. Genom etnografiska observationer och intervjuer med studenter på två tekniska högskoleprogram, ett data- och ett kemitekniskt, studeras både studentkultur och formell undervisning. Det pekas på att många studenter intar ett utpräglat instrumentellt förhållningssätt till sina studier. En tolkning är att denna instrumentalitet fungerar pluraliserande i förhållande till kön, såtillvida att positionen som instrumentell framträder som relativt ’tom’, och inte implicerar särskilt mycket om studenter som identifierar sig med den. Denna position är särskilt dominerande på kemiteknikprogrammet. Även datateknologerna i studien relaterar i hög grad instrumentellt till sina formella studier. På dataprogrammet formuleras dock samtidigt en förväntan om att studenter bortom studierna genomsyras av en passion för datorteknik. Denna passion ges utpräglat heteromaskulina konnotationer, inte minst genom hur den artikuleras i studentkulturen. I avhandlingen tolkas detta som ett skäl till att datateknikprogrammet, i kontrast till kemiteknikprogrammet, framträder som ett program med tydliga maskulina förtecken.
Gender, body, desire, and technology: passion and instrumentality in two technical university programs