Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Higher education meets private use of social media technologies – an explorative study of students´ use

Publicerad:2018-01-09
Uppdaterad:2018-03-06

Pernilla Josefsson har utforskat studenters användning, erfarenhet och attityder till sociala medier när dessa integrerats i studenternas lärmiljö.

Författare

Pernilla Josefsson

Handledare

Professor Stefan Hrastinski, KTH Proefssor Olle Bälter, KTH Daniel Pargman, KTH

Opponent

Professor Grainne Conole, University of Leicester

Disputerat vid

Kungliga tekniska högskolan, KTH

Disputationsdag

2018-01-09

Titel (eng)

Higher education meets private use of social media technologies – an explorative study of students´ use

Abstrakt

Denna avhandling avser att utforska hur studenter upplever användningen av sociala medier i högre utbildning. Närmare bestämt så ligger fokus på studenternas användning, erfarenhet och attityder till sociala medier när dessa integrerats i studenternas lärmiljö. Som komplement har också lärarnas incitament för inkludering av sociala medier belysts, samt i viss utsträckning även deras attityder, användning och kommunikation i respektive socialt medium.

Fyra olika studier inkluderas i denna avhandling, och inkorporerar i sin tur tre olika typer av sociala medier: en social nätverkstjänst (Facebook), en publikt redigerbar webbplats (Wikipedia), och en mikroblogg (Twitter). Vidare har studierna använt olika metoder för datainsamling och analys, där både kvalitativa samt kvantitativa metoder finns representerade. Metoderna valdes med hänsyn till forskningsfrågorna, men baserades även på informationstillgång och etiska överväganden.

De enskilda studierna hade olika syften och omfattning, och därigenom har de bidragit till specifika forskningsfynd. Huvudbidraget från detta arbete är kopplat till slutsatser kring studenters attitydförändringar, den professionella rollen i studenters användning av sociala medier, deras lärarliknande agerande, förvirring beträffande att röra sig mellan de identifierade rollerna, och implementeringen av sociala medier i högre utbildning.

Resultaten utgör en grund för en nyanserad diskussion kring implementeringen av sociala medier i högre utbildning; en implementation som beror på lämpligt användande i lämplig social kontext. En tolkning av detta är att inkluderande av sociala medier i icke-privata kontexter bör ha ett klart mål och en tydlig strategi. Rollerna som definieras i detta arbete – student, privat och professionell – utgör underlag för utforskande inom områden där jämförbara hierarkier finns representerade och där det är nödvändigt att förstå hur individen förhåller sig till självpresentation, tekniska begränsningar och roller. Exempel på ett sådant är relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev