Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling
Maria Hedefalk har undersökt vilka förutsättningar som finns för barns meningsskapande om undervisningsinnehållet hållbar utveckling i förskolan.
Maria Hedefalk
Jonas Almqvist, docent, Uppsala universitet. Leif Östman, professor, Uppsala universitet
Christina Ottander, universitetslektor, Umeå universitet
Uppsala universitet
2014-02-26
Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Förskola för hållbar utveckling. Förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling
Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om förutsättningar för barns meningsskapande om hållbar utveckling i förskolepraktik. Fokus ligger på barns möjligheter att utveckla en kritisk handlingsförmåga.
I avhandlingen fokuseras de didaktiska frågorna om vad, hur och varför; det vill säga frågor om vilket undervisningsinnehåll och vilka undervisningssätt som barnen möter på sin förskola; varför de möter just dessa och de förutsättningar som de ger för meningsskapande. För att kunna undersöka inkludering av innehåll och arbetssätt introduceras och utvecklas begreppet undervisningsprinciper. Det används för att undersöka vilka handlingar som privilegieras – det vill säga vilka handlingar som inkluderas och görs relevanta – i olika undervisningssituationer i förskolan.
Resultatet visar att lärare påverkar barnens meningsskapande genom att rikta deras uppmärksamhet mot ett specifikt undervisningsinnehåll. Möjligheter för barnen att utveckla handlingskompetens för hållbar utveckling påverkas av vilka handlingar som privilegieras i situationen. Analyserna av barnens möjligheter att handla kritiskt visar sig när:
– Undervisningsinnehållet består av moraliska frågor det vill säga att det inte finns ett självklart rätt svar. Värderingar måste göras.
– Det finns en variation av synsätt att ta del av i undervisningssituationen. En röst räcker inte utan fler röster måste kunna lyftas – så att man kan ställa något mot något annat.
– Trygghet i att uttala motstridiga tankar måste finnas.
Även om situationer där barn handlar kritisk är få i denna studie, är det viktigt att lyfta fram dem, speciellt då det finns få studier som undersöker hur meningsskapandeprocesser ser ut när kritiska handlingar privilegieras. Denna avhandling bidrar därmed till forskningsfältet genom att bidra med analyser av situationer där barn i en förskolepraktik handlar kritiskt.
Abstract in English
The overall aim of the thesis is to contribute with knowledge about the conditions for preschool children’s meaning making with regard to sustainable development. With a focus on critical actions, the thesis explores how education is executed and how a critical action may be conducted in a preschool practice.
Different teaching situations in preschool have been analysed in order to determine how and which actions are privileged in the various situations, what the consequences of these actions are, and what kind of conditions that enable children to develop critical action competence.
The results show that teachers affect children’s meaning making by directing actions toward a specific learning content. The conditions in which children learn action competences for sustainable development may be affected by which actions are privileged or excluded in the situation. The analyses of conditions for children to act critically in this thesis are when: the teacher aims the attention towards a pluralistic teaching content, where the content consists of value judgments. Variations of views are highlighted – by the help of other children or from example different viewpoints in a book.
Children have the courage or/and feel safe expressing contradicting views. Although the situations in which children act critically are few and far between in the empirical material, they do exist and are important to highlight, especially as few other studies explore what meaning making processes look like when critical actions are privileged. The thesis therefore contributes to the research by providing analyses of situations in which children act critically in preschool.