Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 7-9

Doing language policy. A micro-interactional study of policy practices in english as a foreign language classes

Publicerad:2013-12-04
Uppdaterad:2014-02-26

Att endast använda det språk som undervisas är en inte ovanlig regel i språkundervisning. Alia Amirs avhandling i språkvetenskap visar att den här regeln oftast fungerar bra, och att både elever och lärare ser till att upprätthålla den.

Författare

Alia Amir

Handledare

Jan Anward, professor, Linköpings universitet. Mathias Broth, assistant professor, Linköpings universitet. Nigel Musk, Dr. Linköpings universitet.

Opponent

Arja Piirainen-Marsh, professor, University of Jyväskylä, Finland.

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2013-11-29

Titel (se)

Att göra språkpolitik. En mikrointeraktionell studie av språkpolitisk praktik i engelskundervisning

Titel (eng)

Doing language policy. A micro-interactional study of policy practices in english as a foreign language classes

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation, Avdelningen för språk och kultur

Att göra språkpolitik. En mikrointeraktionell studie av språkpolitisk praktik i engelskundervisning

I denna studie undersöks klassrumsinteraktionen i undervisning i främmande språk och språkpolitisk praktik på mikronivå i ett etnometodologiskt och samtalsanalytiskt perspektiv. Studien bygger på 20 timmars videoinspelningar av 20 lektioner i engelska i årskurs 8 och 9 i en internationell grundskola i Sverige. Inspelningarna utfördes mellan 2007 och 2010. Studiens huvudsyfte är att belysa några särdrag i hur en målspråksexklusiv språkpolitik materialiseras in situ i undervisning i främmande språk. Studien påvisar att en sådan språkpolitik är förhållandevis enkel att upprätthålla i den dagliga interaktionen men den dokumenterar också det betydande interaktionella arbete som utförs, av både lärare och elever, i problematiska fall där språkpolitiken äventyras. Ett interaktionellt fenomen som uppträder i sådana fall är language policing, interaktiva sekvenser där lärare eller elever återupprättar den språkpolitiska ordningen. Sådana sekvenser analyseras i detalj. Denna studie bidrar till att öka vår förståelse av hur språkpolitik görs i praktiken, i den dagliga interaktionen i klassrummet.

Doing language policy. A micro-interactional study of policy practices in english as a foreign language classes

This study investigates foreign language classroom talk and micro-level language policy-in-process from an ethnomethodological conversation analytic perspective. The study is based on 20 hours of video recordings from 20 lessons in an English as a Foreign Language classroom (EFL) in grades 8 and 9 of an international compulsory school in Sweden between the years 2007 and 2010. The main purpose of the study is to shed light on some of the distinguishing features of how a target-language-only policy is materialised in situ in a foreign language classroom. The study demonstrates the relative ease with which teachers and pupils uphold a strict language policy in the classroom, but also the considerable interactional work that is done, by both teachers and pupils, in cases where upholding the policy becomes problematic. An interactional phenomenon which arises in such cases is language policing, where the teacher or pupils restore the policy-prescribed linguistic order. Such sequences are analysed in detail. The study increases our understanding of how language policy is lived out in practice, through interaction in the classroom.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev