Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Det politiska rummet: Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar

Publicerad:2013-01-16
Uppdaterad:2013-02-07

Sociala medier kan vara bättre på att utveckla ungdomar politiskt än skolan, menar Erik Andersson som forskat om hur ungdomar tillägnar sig politiska värderingar och färdigheter samt skapar utbildningssituationer i sociala medier.

Författare

Erik Andersson

Handledare

Professor Carsten Ljunggren samt lektor Kennert Orlenius

Opponent

Tobias Olsson, Professor, Lunds universitet

Disputerat vid

Örebro universitet

Disputationsdag

2013-01-11

Titel (se)

Det politiska rummet: Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar

Institution

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Det politiska rummet: Villkor för situationspolitisk socialisation i en nätgemenskap av och för ungdomar

Syftet med avhandlingen är att analysera den institutionella karaktären och den pågående kommunikationen i en svensk nätgemenskap av och för ungdomar. Det vill säga, att analysera vilka kommunikativa villkor som råder för utövandet av politiskt handlande, vilket politiskt handlande som karakteriserar kommunikationen samt vilka villkor som föreligger för situationspolitisk socialisation – skeendet i ett specifikt sammanhang i vilket deltagarna, inom striden mellan olika gruppers försök att ordna samhället, genom interaktion och handling tillägnar sig politiska preferenser och färdigheter. Den teoretiska ramen är agonismen, en politisk teori inom vilken den mänskliga samvaron ses som kontrovers- och kampfylld – en nödvändighet för bevarandet av mänsklig och idémässig mångfald. Användningen av språket ses som en politisk handling och som till stora delar är det som bygger upp nätgemenskapen – en digitalt medierad gemenskap som grundas i deltagarnas kommunikation och skapande av social infrastruktur. Svarthjärta, studiens objekt, är ett quasioffentligt rum för och av ungdomar i åldersspannet 14 till 28 år. Det är en populärkulturell nätgemenskap i vilken tio politiskt kontroversiella samtal, en mindre del av all kommunikation, har analyserats genom att använda fallstudie och en form av innehållsorienterad (Web CA) diskurs- och retorikanalys. Exempel på samtal som analyserats är global uppvärmning, köttätande, abort och homosexualitet.

Det visar sig att det råder ett starkt institutionellt tryck att följa institutionens regler och normer, deltagarna styrs av institutionen och varandra. Politisk kontrovers blir en nödvändig och naturlig del i samtalen och det politiska handlandet tar sig uttryck genom offentliggörande och prövande av politiska intressen och positioner. Att utmana dominerar de politiska handlingarna vilka är raka, ärliga, öppna, tillmötesgående, konfrontativa och proklamerande. Den personliga frågan som den offentliga kampen aktualiserar är: Vem är och vill jag vara inför mig själv, här och nu? Detta gör att deltagandet bland annat blir en fråga om att informera självet, att kritiskt granska och skapa sitt eget argument inför sig själv här och nu i en gemenskap av andra. I Svarthjärta alstras en utbildningssituation i vilken deltagarna avkrävs att vara innehållsfokuserade, kontrovershanterande och kommunikativa vilket skapar en deltagarkaraktär som är offensiv, argumentativ och polemisk.


Abstract in English

The aim is to analyse the institutional character of, and the ongoing communication in, a net community organised by and for young people. This is achieved using terms of conditions for situational political socialisation – a situation in a specific context in which the participants, within the battle between different groups attempting to organise society through interaction and action, adopt political preferences and skills. The thesis builds on agonism, a political theory in which controversy and struggle are viewed as prerequisites for human life that uses language as a political act. The net community, as an institution, contingently depends on political rebirth via action and communication. The use of language creates places that give the institution meaning while at the same time the institution claims the participants and their creation of meaning. Black Heart, the analysed net community, is a quasi-public space for and by young people aged between 14 and 28 years. It is a cultural community where political conversations take place among other kinds of communication. The institutional character of Black Heart and ten politically controversial conversations are analysed, using a case study method that applies web content analysis and computer mediated discourse analysis. There is a strong institutional framework operating in the political text conversations of Black Heart, the participants are governed by the institution and the participants govern each other. The political communication is characterised by revealing and arguing for political interest. To challenge is the dominant category of political action which constitutes political subjects that are offensive, argumentative and polemic. Political communication and the on-going interaction generate an educational situation in which the participants are expected to be content oriented, argumentative, expressive, communicative and polemic.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev