Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar, Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning & Lärande"

Visar sida 8 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning & Lärande":

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Små barn blir aktiva bokläsare

2011-02-02
Gunvor Persson och Jessica Wallin har skrivit artikeln ”Ska vi läsa en bok? Från bokprojekt till bokutgivning. Hur man kan stimulera småbarns språkutveckling”. Artikeln handlar om deras språkprojekt med de yngsta barnen på förskolan. Projektet resulterade i att barnen blev mer aktiva bokläsare och fick ett ökat intresse för bokstäver.
FoU utvecklingskällor

Dataspel som appar

2011-01-01
Stina Ekmarks elever är först i världen med att skapa spel och konvertera dem till appar. Nu har hon skrivit artikeln ”Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad” om sitt arbete med en åttondeklass i Nacka kommun.
FoU utvecklingskällor

Dokumentation – ett sätt att utveckla eleven

2010-12-19
Alf Pettersson och Ida Johansson är lärare på Centrumskolan Björknäs i Nacka som är en skola för elever i behov av särskilt stöd. De har skrivit artikeln "Dokumentation. Ett sätt att utveckla eleven" där de beskriver Centrumskolans dokumentation och hur den påverkar eleverna på ett positivt sätt.
FoU utvecklingskällor

Eget utforskande påverkar lärandet

2010-11-26
Med projektet Racerbilar ville författarna till den här artikeln utgå från barnens intressen. Genom att barnen skulle få göra en arbetsbok som lyfter fram deras tankar, idéer, reflektioner, deras matematiska tänkande och utvecklar deras förmåga att göra egna dokumentationer. Tanken var att barnen skulle kunna påverka sitt lärande genom sitt eget utforskande
FoU utvecklingskällor

Matematik, IKT och musik

2010-09-30
Karin Eliasson Skarstedt och Per Jönsson Viberg från Myrsjöskolan i Nacka har skrivit artikeln "Ämnesintegration – Projekt med hjälp av matematik, IKT och musik". Artikeln handlar om ett ämnesintegrerat temaarbete som genomfördes hösten 2009 med musik som samlande ämne.
FoU utvecklingskällor

Bild av självförtroende

2010-07-13
Att bild fördjupar kunskap, att bilder i media berör och fångar vår uppmärksamhet är väl dokumenterat. Barn sitter timmar framför TV, datorer och dataspel med fantastiska bildvärldar. Trots denna vetskap är bildämnet ännu ett generellt lågprioriterat ämne i grundskolan. Ina M Andersson vill med sin artikel "Bild av självförtroende" belysa bildämnets betydelse i skolan.
FoU utvecklingskällor

Båda könen ska bli vinnare

2010-06-23
Moa Wahlqvist och Jenny Wennblom har skrivit en utvecklingsartikel om ett genusprojekt på Ängsbackens förskola där de båda arbetar som förskollärare och genuspedagoger. Projektet visar att genustänkande behöver ständig näring och underhåll för att barnen ska få tillgång till färdigheter och kunskaper de har rätt till oavsett genus.
FoU utvecklingskällor

Att utforma ett kreativt landskap

2010-05-06
För att kunna ge barnen fler utmaningar och upprätthålla deras inneboende nyfikenhet har Karin Mattsson och Mimmi Adolfsson, båda lärare i Nacka, skapat ett kreativt landskap i miljön där alla barn mellan 1-3 år samspelar med varandra. I den här artikeln beskriver de sitt utvecklingsarbete.
FoU utvecklingskällor

Musikämne mer än bara sång

2010-04-02
Hur kan man planera och genomföra musikundervisningen så att den tillmötesgår alla elevers individuella lärstil? Det skriver musik- och rytmikläraren Birgitta Torstensson om i en artikel i Skolportens artikelserie Undervisning & Lärande.