Specialpedagogik
Specialpedagogik
Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.
Redaktionens urval om specialpedagogik
Nyhetskategorier
Hudiksvalls BUP startar skola: ”Stort behov”
Tidigare har det funnits en vanlig sjukhusskola på barnkliniken i Hudiksvalls sjukhus. Men nu vill man utöka genom att även införa skolverksamhet på Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP. ”Det här är en jättepositiv grej”, säger Sara Ternsjö, verksamhetschef på Centrala elevhälsan i Hudiksvall.
Nyhetskategorier
Skola testar ny metod för att hjälpa hemmasittare
Nu testas ett nytt sätt att hjälpa elever som har svårt att ta sig till och vara i skolan. Guldhedsskolan i Göteborg är den första grundskolan i landet som testar ”peer support”, att en person med egna erfarenheter av psykisk ohälsa hjälper andra i liknande situation. (webbradio)
Nyhetskategorier
S krav: Rektorer ska utbildas om NPF
Socialdemokraterna lägger fram flera förslag med syfte att hjälpa elever med diagnoser som adhd och autism. Partiet vill att rektorer i högre grad ska utbildas om NPF och vill satsa på särskilda forskningsskolor.
Konferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.
Forskningsnyheter
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen
I denne artikkelen belyser vi samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehager og hva som kjennetegner samspill som dannet et fellesskap mellom barna. Vi bruker kvalitativ analyse fra observasjonsdata fra barna og intervjudata av ansatte i barnehagen for å belyse problemstillingen.
Forskning och utveckling kategorier
Månadens forskare: Thomas Barow
Sedan år 2022 är Thomas Barow professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Att se alla elever och inkludering, både i Sverige och internationellt, är några huvudspår i hans forskning. Och han är oroad över utvecklingen som just nu sker i svensk skola.
Forskning och utveckling kategorier
Sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro
Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Why robots are not effective tools for supporting autistic People
Despite a push from investors, new research shows robot-human interaction does not deliver the help that autistic people need.
Forskning och utveckling kategorier
Skolhundar får hemmasittare till skolan – labradoren Amie hjälper elever i Fristad med matematik
Skolhundar hjälper hemmasittare att må bättre och komma tillbaka till skolan. Det konstaterar SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, i en ny studie av grundskoleelever från Uppsala i norr till Malmö i söder.
Forskning och utveckling kategorier
Banebrydende forskning: Ordblindediagnose gør en stor positiv forskel for elever
Danske forskere har med udgangspunkt i data fra Ordblindetesten målt på, hvad ordblindeindsatser i skolen betyder for elevers fremtid. En vigtig læring er også at give støtte til de elever, der testes ’næsten’ ordblinde.
Forskning och utveckling kategorier
More stimulating lessons for children with autism
In the context of inclusive classroom teaching, experts in didactics and educational science have set out to help pupils with autism spectrum disorder to derive valuable learning opportunities and improve their social skills. With the help of science experiments in group settings, the researchers aim to create an environment that provides neurodiverse children with positive…
Skolportens forskarintervjuer
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Orättvisa villkor för anpassningar i undervisningen
Skolors olika förutsättningar kring anpassningar skapar orättvisa för både lärare och elever. Det visar Sofia Boo i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Skrivförmågan avgör gymnasieelevers betyg
Skrivförmåga spelar en stor roll för elevers betyg i svenska och engelska. Det visar Pär Sehlströms avhandling om vilken roll läsförmåga, lässvårigheter och skrivande spelar för elevernas betyg.
Forskning och utveckling kategorier
Otillräckligt organisatoriskt lärande i specialpedagogiska enheter
Det behövs en ökad helhetsförståelse för särskiljande specialpedagogiska verksamheter, menar Johan Edin som forskat i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
Elevers stress kan mätas med hjälp av AI
Elevernas stressnivåer höjdes när läraktiviteten övergick till en annan och de skulle byta arbetsuppgift under lektionen. Det visar Fabian Gunnars i sin avhandling där han mätt elevers reaktioner med hjälp av smarta band och artificiell intelligens.
Fokus internationellt
Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merSenaste nyheterna
Nyhetskategorier
Hudiksvalls BUP startar skola: ”Stort behov”
Tidigare har det funnits en vanlig sjukhusskola på barnkliniken i Hudiksvalls sjukhus. Men nu vill man utöka genom att även införa skolverksamhet på Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP. ”Det här är en jättepositiv grej”, säger Sara Ternsjö, verksamhetschef på Centrala elevhälsan i Hudiksvall.
Nyhetskategorier
Mamman som hållit sina barn undan samhället kan själv inte läsa
Hon erkänner att hon hindrat sina barn från att gå i skolan. Men nekar till att medvetet ha saboterat deras LVU. Kvinnan som är född i Norge och uppvuxen i Sverige säger att hon aldrig förstått myndighetsbesluten. ”Jag kan själv inte läsa”.
Nyhetskategorier
Guldhedskolan är först ut i Sverige – ny metod ska öka närvaron
Guldhedskolan i Göteborg testar en ny metod för att hjälpa elever som har svårt att ta sig till och vara i skolan. Metoden kallas ”peer support” och går ut på att personer med egna erfarenheter av psykisk ohälsa hjälper elever med liknande problem.
Nyhetskategorier
Larmet: 2 av 3 rektorer saknar resurser till npf-stöd
Nya siffror visar att 2 av 3 rektorer upplever att de saknar pengar för att ge det stöd som krävs för npf-elever. Samtidigt anser de att lärarna behöver lära sig mer om npf. Det visar en ny undersökning från Skolverket.
Nyhetskategorier
”Lärare behöver npf-utbildning”
Nya siffror visar att 2 av 3 rektorer upplever att de saknar pengar för att ge det stöd som krävs för npf-elever. Samtidigt anser de att lärarna behöver lära sig mer om npf. Det visar en ny undersökning från Skolverket.
Grundskolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Rapport bygger på två enkätundersökningar till huvudmän respektive rektorer inom grundskolan som Skolverket har genomfört under våren 2024. Studiens syfte är att ge en nationell bild av huvudmäns och grundskoleenheters arbete för att erbjuda en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utifrån deras olika förutsättningar och behov. (pdf)
Nyhetskategorier
Pengar saknas för att stötta elever med npf
Två av tre rektorer saknar pengar för att kunna köpa hjälpmedel, anställa assistenter eller på annat sätt ge tillräckligt stöd till elever med npf-diagnoser. Det visar en ny rapport från Skolverket.
DO: Rasistiskt klotter och trakasserier mot funktionsnedsatta måste stoppas i skolan
Skolan ska vara en plats fri från diskriminering. Det är den inte idag. Det framkommer med all tydlighet i DO:s rapport om förekomst av diskriminering. Nu måste regeringen besluta om ett kunskapslyft för huvudmän och skolpersonal, med fokus på diskriminering och diskrimineringslagen, skriver Lars Arrhenius, DO.
Nyhetskategorier
Mobilspel från Trollhättan ska hjälpa barn med NPF-diagnoser: ”Otrolig morot”
Kan ett mobilspel hjälpa barn med NPF-diagnoser att strukturera upp sin vardag? Det tror i alla fall musikläraren Marcus Grandin i Trollhättan som tillsammans med Niklas Edlund har utvecklat ett mobilspel där man kan genomföra aktiviteter och samla poäng. Nu hoppas man att mobilspelet ska bli ett verktyg för skolor och LSS-boenden.
Nyhetskategorier
Eksperter sår tvivl om forældrefinansieret effektmåling af ordblindeværktøj
Træningsmetoden Doolexia har vist gode resultater for ordblinde elever. Alligevel finder videncentret NVOL ikke belæg for at anbefale det digitale redskab frem for andre indsatser. Det undrer forældreforeningen Læs & Stav, som har finansieret effektmålingen.
Nyhetskategorier
”Saknas kunskap om utnyttjandet av funktionsnedsatta elever”
Maria Melin, på Myndigheten för delaktighet, undersöker hur barn och ungdomar med neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningar blir utnyttjade för brottslighet. ”Det här är verkligen en underuppmärksammad fråga”, säger hon.
Nyhetskategorier
Rektor Nina: Mina elever utnyttjas av kriminella
Rektor Nina känner sig emellanåt både maktlös och förtvivlad när hon ser hur elever med intellektuell funktionsnedsättning på hennes anpassade gymnasieskola utnyttjas.
Nyhetskategorier
Skola testar ny metod för att hjälpa hemmasittare
Nu testas ett nytt sätt att hjälpa elever som har svårt att ta sig till och vara i skolan. Guldhedsskolan i Göteborg är den första grundskolan i landet som testar ”peer support”, att en person med egna erfarenheter av psykisk ohälsa hjälper andra i liknande situation. (webbradio)