Hoppa till sidinnehåll

Specialpedagogik

Specialpedagogik

Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.

Konferenser

Läs mer

Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen

2024-12-19
I denne artikkelen belyser vi samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehager og hva som kjennetegner samspill som dannet et fellesskap mellom barna. Vi bruker kvalitativ analyse fra observasjonsdata fra barna og intervjudata av ansatte i barnehagen for å belyse problemstillingen.

Sociala tjänstehundar hjälper skolelever med problematisk frånvaro

2024-12-16
Grundskoleelever med problematisk frånvaro som får träffa en social tjänstehund i skolan får bättre skolresultat, bättre psykiskt mående och minskad frånvaro. Det visar det preliminära resultatet av en studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Uppsala universitet.
Forskning och utveckling kategorier

More stimulating lessons for children with autism

2024-12-02
In the context of inclusive classroom teaching, experts in didactics and educational science have set out to help pupils with autism spectrum disorder to derive valuable learning opportunities and improve their social skills. With the help of science experiments in group settings, the researchers aim to create an environment that provides neurodiverse children with positive…

Fokus internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Grundskolors arbete för en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

13 januari
Rapport bygger på två enkätundersökningar till huvudmän respektive rektorer inom grundskolan som Skolverket har genomfört under våren 2024. Studiens syfte är att ge en nationell bild av huvudmäns och grundskoleenheters arbete för att erbjuda en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utifrån deras olika förutsättningar och behov. (pdf)

DO: Rasistiskt klotter och trakasserier mot funktionsnedsatta måste stoppas i skolan 

10 januari
Skolan ska vara en plats fri från diskriminering. Det är den inte idag. Det framkommer med all tydlighet i DO:s rapport om förekomst av diskriminering. Nu måste regeringen besluta om ett kunskapslyft för huvudmän och skolpersonal, med fokus på diskriminering och diskrimineringslagen, skriver Lars Arrhenius, DO.

Mobilspel från Trollhättan ska hjälpa barn med NPF-diagnoser: ”Otrolig morot”

10 januari
Kan ett mobilspel hjälpa barn med NPF-diagnoser att strukturera upp sin vardag? Det tror i alla fall musikläraren Marcus Grandin i Trollhättan som tillsammans med Niklas Edlund har utvecklat ett mobilspel där man kan genomföra aktiviteter och samla poäng. Nu hoppas man att mobilspelet ska bli ett verktyg för skolor och LSS-boenden.

Nyhetsbrev

Dela via: