Högskoleförberedande program är till för dem med ”läshuvud” och yrkesprogram för de övriga. Så ser samhället på yrkesprogrammen, än i dag, anser hantverkaren och forskaren Ruhi Tyson. Och att det är hög tid att höja yrkesutbildningarnas värde.
Det finns mycket att vinna för både enskilda och samhället om fler lär sig praktiska yrken. Gruppen som går yrkesprogram måste premieras även när det gäller poäng och urvalsgrupp till högre studier, skriver Ruhi Tyson, docent i pedagogik.
Fordonseleverna på Anders Ljungstedts Gymnasium har fått Rejmes toppmoderna verkstadslokaler som sitt klassrum. Det ovanliga samarbetet mellan skola och företag gör alla till vinnare. ”Vi får nytta av varandra på ett helt nytt sätt”, säger läraren Ted Borg.
Nu är det dags för tuffa beslut som faktiskt stödjer arbetet för att dimensionera utbildning utifrån arbetsmarknadens behov. Staten har här ett ypperligt tillfälle att bidra till kompetensförsörjningen som såväl näringslivet som välfärden brottas med skriver Anders Henriksson, Sveriges Kommuner och Regioner.
Regeringen vill öka utbudet av yrkesutbildningar på gymnasial nivå och underlätta ungdomars etablering på arbetsmarknaden. Strategi: Synligare arbetsgivare, bättre planering hos huvudmännen och studie- och yrkesvägledning redan i grundskolan.
Nätverket HINTA vill hjälpa ungdomar till ett hälsosamt inträde i arbetslivet. Nu riktar de in sig på information till yrkeslärare, vars elever bör bli medvetna om vad yrket innebär.
Pelle Djervf Notklev, yrkeslärare på hotell- och restaurangprogrammet i Norrköping, är orolig över att hans elever ska slita ut sig när de extrajobbar parallellt med studierna. Då ökar även risken att de tappar intresset för yrket. Och får sämre skolresultat.
Blivande gymnasieelever i hela landet kan räkna med hårdare konkurrens om platserna på vissa program. Gymnasiet styrs nu om – för att fler elever ska gå yrkesprogram.Skriande behov av anställda inom vård, omsorg, teknik och tillverkning ligger bakom förändringen.
Artificiell intelligens har funnits i nästan 90 år. I skolans värld är tekniken ny och används av 20 procent av lärarna. Till största del för att skapa texter och bilder, men också för att analysera hur en ryttare sitter på en häst ... Exempelvis.