120 000 unga står utanför arbetsmarknaden, varav många missade i grund- och gymnasieskolan. Hur ska de få plats på arbetsmarknaden? Vad händer om de inte platsar? Det undrar författaren Christer Isaksson.
Situationen är ohållbar. Det får inte vara så att det råder hög arbetslöshet samtidigt som utbudet av lediga jobb är större än på länge, skriver Aida Hadzialic (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister i Sydsvenskan.
Åtta lärarbyten, lektioner som ställs in eller försenas, praktikplatser som inte motsvarar elevernas behov och dessutom besked om att utbildningen förlängs med sex veckor.
Företagen vill anställa, men de hittar inte personer som matchar efterfrågade kompetenser. Vart femte rekryteringsförsök misslyckas därför. Samtidigt är det snårigt för den som i vuxen ålder vill skaffa sig en yrkesutbildning. Det har Sverige inte råd med, skriver Urban Svanberg, Svenskt Näringsliv.
Att bara två tredjedelar av de elever som började på yrkesprogram fick en examen tre år senare är oroväckande, säger gymnasieministern. För att få fler elever att stanna på gymnasiet behövs en tydligare koppling till arbetslivet, menar hon. På Teknik- och servicegymnasiet i Stockholm har de löst problemet genom nära kontakt med eleverna, och att…