Västerbottningar måste kunna få sin kompetens från arbetslivet, sin så kallade reella kompetens validerad. Det innebär att den blir bedömd och värderad, och kan växlas in till högskolepoäng. Så kortas tiden i skolbänken, skriver Maj-Inger Åhgren, Unionen Västerbotten och Karina Folkesson Svenskt Näringsliv Västerbotten.
Ett stort forskningsprojekt i Uppsala ska leda till bättre lärarfortbildning. "Vi ville bedriva forskning som uppfattas som relevant av lärarna och som lärarna kan ha nytta av", säger Martin Karlberg, som leder projektet vid Uppsala Universitet.
500 lärare från fyra kommuner trängdes i Lindeskolans aula under fredagen. Temat för konventet var IT och hur det ska användas i skolan. "Alla ungdomar är duktiga på IT och vi måste hänga med i utvecklingen", säger Åsa Jönsson, verksamhetsutvecklare för grundskolan i Lindesbergs kommun.
Sociala entreprenörer tjänar stora pengar på att föreläsa inför lärare och rektorer. Men undervisningen blir inte bättre av peppande budskap som "alla människor är unika!", skriver Karin Pihl på ledarplats.
För sällan eller kanske inte alls. En majoritet av lärarna får för lite ämnesfortbildning. I nordvästra Skåne går några kommuner mot strömmen – och arrangerar gemensamma studiedagar.
Nu ska barn få lära sig mer om djur och natur i skolan. För idag och i morgon går 40 östgötska lärare och pedagoger en kurs i hur man tar undervisningen från skolsalen och ut i naturen.
Reglerna kring den kommunala vuxenutbildningen (komvux) ses över. I utredarens uppdrag ingår att se över om komvuxlärarna får den kompetensutveckling de behöver.
Arbetsgivarna tar inte sitt ansvar för ämnesfortbildning. Det menar språkläraren Mia Smith som arrangerar Språklärarnas Riksförbunds stora språkkonferens. "Det är illa att vi ska behöva ordna fortbildning på ideell basis", säger hon.
Vi lever längre än någonsin tidigare och antalet barn, nyanlända och äldre ökar. Behovet av välfärdstjänster inom vård, skola och omsorg kommer därför att öka markant de närmaste åren. Men vilka ska utföra tjänsterna? Staten måste matcha utbildningssystem och arbetsmarknadspolitik på ett bättre sätt för att vi ska kunna utbilda för framtidens välfärdsyrken, skriver Heléne Fritzon…