Mer muntligt aktiva och engagerade elever och ett större elevansvar för de mål som sätts upp. Det är resultatet av elevledda utvecklingssamtal som införts på många skolor.
Skolchefen Barbro Nystedt Forsberg pekas ut som "mamman" som såg till att COPE (The Community Parent Education Program) blev ett signum för föräldrastödet i Ludvika.
Det var spännande värre för eleverna på Sundskolan när de hade äventyrsdagen "Hotet från rymden". Skådespelet är en typ av helhetspedagogik som rymmer en rad olika skolämnen.
Hur har Kanada kunnat vända dåliga skolresultat på kort tid? Det har politiker och tjänstemän från Halland tagit reda på under en studieresa till Toronto.
I rapporten ”Utbildningsrevolution nästa?” från Kairos Future, som Daniel Lindén är en av huvudförfattarna till, listas ett antal omvärldsförändringar som den framtida skolan måste förhålla sig till.
Helena Sagar, lektor i Kungsbacka, är en av experterna som ska göra svenska skolan bättre. Hon vill slå ett slag för fler forskande lärare i klassrummen.
Den 14 september är det dags för Leda lärande 2015 – en årligen återkommande konferens med fokus på att leda utveckling av undervisning och lärande. Runt 1500 förstelärare, lektorer, skolledare och chefer i Stockholms stad träffar kolleger, tar del av goda exempel och forskarseminarier.
Beprövad erfarenhet och vetenskap i god förening. Det är receptet när ett nytt expertråd ska ta fram förslag till huvudmännen – samt göra kompletterande inspel till Skolkommissionen.
Låt ett Institut för lärar- och skolledarutveckling ta över Skolverkets kompetenshöjande funktioner. Insatser på detta område har stora möjligheter att verka statushöjande för skolsektorn och göra yrkena attraktiva även för studenter med höga meritvärden, skriver Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
Det är bråda dagar på Skolverket fram till den 16 oktober då de nya nationella skolutvecklingsprogrammen ska presenteras. – Det är en väldigt snabb process, säger överdirektör Helen Ängmo.
Dåliga resulat och otrygghet gjorde att Ribbaskolan i Gränna valdes ut till projektet "Modellskolan". För lärarna innebar det fem års halvtidsstudier vid sidan av heltidsarbetet.