– Det är tufft att starta en ny skola, men efter tre år ser vi nu en positiv utveckling, säger rektor Chris Hansen-Sonestam, rektor på Tågaborgsskolan i Helsingborg.
KIngsford Community School ligger i östra London i ett tufft område med stor social utsatthet. Hit reser UR med debattmentorn Adam. Han ska under tio veckor öva debatteknik med en grupp elever som alla vill få en plats i skolans debattlag.
Juryn ser hos årets nominerade huvudmän ett spektrum av insatser som bidrar till en framgångsrik digital skolutveckling. Imponerade, och med stolthet, konstaterar juryn att vi har mött skolhuvudmän i framkant, bland vilka sex har valts ut efter granskning utifrån sju fastställda kriterier.
Nu tar Ambjörnsgården i Grästorp ett stort steg framåt. EU-projektet ”Tillsammans blir vi” innebär ungefär 300 000 kronor till ett internationellt samarbete som ska utveckla den Reggio Emilia-inspirerade förskoleverksamheten i Grästorp.
Har klassrumsmiljön egentligen någon betydelse? Under SETT 2016 berättade läraren Ingrid Palmqvist om hur steget ur det traditionella klassrummet har påverkat hennes professionella utveckling som lärare.
På SETT 2016 presenterades ett konkret klassrumsexempel från SKL:s pilotprojekt om 21st century skills i samarbete med Stockholms universitet. "Jag har aldrig sett elever i klass åtta jobba så fokuserat och tyst", säger Jenny Hägg, en av de inblandade lärarna.
Ett nytt begrepp har hörts vid åtskilliga av årets besök hos kandidater till utmärkelsen Guldtrappan. Det handlar alltså om kommuner/skolhuvudmän i framkant vad gäller digital skolutveckling. En av de huvudmän där vi möter detta begrepp är Stockholms stad.
Statsbidragen till skolan måste bli flexibla. Det krävs bland annat mer skräddarsydda lösningar efter lokala förutsättningar. Det är en av 30 rekommendationer som SKL:s expertråd ger.
Guldlänken tilldelas en eller flera personer som medverkat till innovativa förändringar av offentlig verksamhet. I år framhålls särskilt personer som visat mod. Bakom utmärkelsen står bland andra Sveriges kommuner och landsting och Sveriges innovationsmyndighet Vinnova i samverkan med regeringskansliet.
Vänd blicken från det generella till det lokala, säger professor Elisabet Nihlfors, som lett Huvudmännens expertråd för skolutveckling. Själv har hon vigt sitt yrkesliv åt skolfrågorna. "För mig är det ett samhällsengagemang, att vi ska lyckas ge barn och ungdomar det allra bästa vi kan", säger hon.
Vänd blicken från det generella till det lokala, säger professor Elisabet Nihlfors, som lett Huvudmännens expertråd för skolutveckling. Själv har hon vigt sitt yrkesliv åt skolfrågorna. "För mig är det ett samhällsengagemang, att vi ska lyckas ge barn och ungdomar det allra bästa vi kan", säger hon.