På den här skolan kan vi se betydelsen av en klok skolledning och vuxna som arbetar tillsammans och aldrig ger upp, skriver skolexperten Per Kornhall i ett blogginlägg.
Om man bestämmer sig för att göra skillnad på riktigt och inte ger upp så kommer man att till slut lyckas. Det intressanta är att det då är väldigt sannolikt att man i den processen kommer att landa i de fem kännetecknen för en bra skola som finns i listan ovan, skriver skolexperten Per Kornhall…
Skolvärlden byggs inte på önsketänkande. Den byggs på ett ständigt strävande efter förbättring och hårt arbete av lärare, rektorer och utvecklingsledare som noga analyserar sina elevers resultat och bygger processer så att alla ska lyckas, replikerar företrädare för Kommunförbundet Skånes FoU Skola.
Framtidens skola präglas av digitalisering, entreprenörskap och neurovetenskap, enligt analysföretaget Kairos Future. Men på vilket sätt beror på de val vi gör nu.
Stödet till lärare ska tas till nya höjder. Skolverkets lansering av nationella skolutvecklingsprogram ska nu erbjuda fler insatser för en långsiktig och bättre utveckling av landets skolor. Och lärarna kommer få större rätt att få tid för kompetensutveckling, lovar utbildningsminister Gustav Fridolin.
När Mattias var liten slog han sina klasskompisar och sparkade sönder saker som kom i hans väg. Det blev till slut så jobbigt att han inte kunde gå kvar i skolan längre, men ett möte med en lärare kom att förändra hans liv.
– Det är tufft att starta en ny skola, men efter tre år ser vi nu en positiv utveckling, säger rektor Chris Hansen-Sonestam, rektor på Tågaborgsskolan i Helsingborg.
KIngsford Community School ligger i östra London i ett tufft område med stor social utsatthet. Hit reser UR med debattmentorn Adam. Han ska under tio veckor öva debatteknik med en grupp elever som alla vill få en plats i skolans debattlag.
Juryn ser hos årets nominerade huvudmän ett spektrum av insatser som bidrar till en framgångsrik digital skolutveckling. Imponerade, och med stolthet, konstaterar juryn att vi har mött skolhuvudmän i framkant, bland vilka sex har valts ut efter granskning utifrån sju fastställda kriterier.
Nu tar Ambjörnsgården i Grästorp ett stort steg framåt. EU-projektet ”Tillsammans blir vi” innebär ungefär 300 000 kronor till ett internationellt samarbete som ska utveckla den Reggio Emilia-inspirerade förskoleverksamheten i Grästorp.
Har klassrumsmiljön egentligen någon betydelse? Under SETT 2016 berättade läraren Ingrid Palmqvist om hur steget ur det traditionella klassrummet har påverkat hennes professionella utveckling som lärare.