Läraren Ulrica Ambrosious, på Oxhagsskolan i Akalla, får Berättarministeriets utmärkelse Pennsvärdet. Det här är den tredje utmärkelsen som går till skolor runt Järvafältet i år.
Ulrica Ambrosius är en av årets pristagare av Pennsvärdet. "Det är oerhört hedrande att få pris som lärare, men jag har tyckt att det varit roligt att gå till jobbet varenda dag i 18 år. Utmärkelsen är ett kvitto på att vi gör skillnad för våra elever", säger hon.
Ilyas Abdullahi på Husbygårdsskolan i Stockholm är Årets lärare i fritidshem. Hans engagemang för att göra fritidshemmet till en trygg plats där barnen kan utvecklas lyfts fram av juryn.
Nasrola Khoshdel, vaktmästare på Solhemsskolan, fick nyligen utmärkelsen ”Årets hjärta” på Framtidsgalan. Juryn hyllar Nasrola Khoshdel för hans engagemang och ”ståtliga vägg- och golvmålningar med naturvetenskapligt tema” som finns på Solhemsskolan.
Ninmar Malki är matteläraren som älskar att umgås med ungdomar, att ge dem hopp och drömmar genom kunskap. I veckan prisades hon för sitt arbete på Lärargalan.
Årets högstadielärare finns i Lidköping, det stod klart vid Svenska Lärargalan i veckan.Den som fick ta emot priset var SO-läraren David Lugner, och han får mycket beröm från sina elever."Han är en underbar lärare och SO-ämnena har blivit mycket roligare sedan vi fick David", säger eleven Ebba Svensson.
Gymnasiesärskolan i Gävle har utsetts till årets mest hållbara gymnasieskola. De skolor som tävlade om priset ingick alla i Håll Sverige Rents program Grön Flagg och bedömdes utifrån hur väl de har arbetat med hållbarhet i undervisningen.
US teacher Keishia Thorpe, who has opened up college education for low-income, first-generation American, immigrant and refugee students, has been named the winner of the Varkey Foundation Global Teacher Prize 2021, in partnership with UNESCO.
Stefan Pålsson och Kristina Björn på RISE enhet Livslångt lärande har tilldelats Guldäpplet, en av skolsveriges finaste utmärkelser, för sitt arbete med skolans digitalisering. Guldäpplet firar i år 20 år och uppmärksammar därför forskare, innovatörer och utvecklare som varit viktiga för digitaliseringen i skolan.