Veckans klass i Luleå har något som heter klubbar varje onsdag. Då kan eleverna välja mellan att ha flera olika ämnen innan själva skolan börjar. (webb-tv)
Levla ert arbete med sexualitet, samtycke och relationer! I detta samtal pratar Stefan med sexologen Johanna Ivarsson och läraren Sofie Olovsson som i projektet Expedition Hälsa arbetat fram ett material och metodstöd för hur undervisningen i kunskapsområdet kan gå till. (webbradio)
Årskurs 8-elever i Örebro kommuns skolor är först ut att få ta del av projektet "Samtycke", där teaterns form och metoder används för att hjälpa och stötta skolorna i arbetet med ett komplext arbetsområde.
Lazo Golabi tycker om att kratta. Mohammad Ali Adnan gillar vatten och Ylva Linusson-Hahn vill gärna plantera. I trädgården på Lindeparkens anpassade gymnasieskola finns något för alla, oavsett förmåga.
Ett lärande som blir konkret, mer aktiva elever och bättre koncentration – fördelarna med utomhuspedagogik är många. Läraren Malin Gustavsson på Blackebergsskolan i Bromma flyttar ut klassrummet året om.
Med de globala hållbarhetsmålen i fokus, har Maria Lindqvist skapat en teknikundervisning som innehåller allt från livscykelanalys till källkritik. Låter det teoretiskt? Nej tvärtom, visar det sig när Ämnesläraren fick se tekniklärarens åttor visa upp sina egna brobyggen.
Repetition är kunskapens moder, men också leken. Det anser Wendel Carlsson som vann Svenska Akademiens svensklärarpris 2023 för sina humoristiska undervisningsfilmer.
I augusti slog nystartade Engelska skolan i Norrtälje upp portarna för sina första elever. Nu kritiseras skolan av Skolinspektionen. Bland annat har en person som anställdes som vaktmästare genomfört undervisning.
Socialdemokraterna föreslår tre miljarder riktade till satsningar på fler lärare i lågstadiet. Målet är att finansiera en extra lärare i varje klassrum i årskurs ett, enligt Åsa Westlund (S), skolpolitisk talesperson.
Går det att läsa skönlitterära texter under lektionerna i No och teknik? Javisst, svarar läraren Jenny Edvardsson, som delar med sig av hur texterna kan bli utgångspunkt för fördjupande samtal med elever och hur en kapitelbok kan väcka nyfikenhet för ett specifik No-ämne.
Att förbättra lästekniken och locka fram läslusten var två av målen Väsby skola hade när de inledde sin satsning på att ta fram ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. "Attityden till läsning har förändrats, nu får jag säga till eleverna att lägga ner sina böcker", säger läraren Hanna Persson.