I dagens skola är datorer alltid närvarande, men behövs de egentligen? Ett digitalt verktyg bör användas först när det finns ett verkligt behov, och detsamma gäller för datorer i skolan, skriver David Brunhage, lärare.
Tre av Malmös kommunala gymnasieskolor har sedan början av året inkluderat psykisk hälsa i undervisningen. Genom diskussioner och information om ämnet kan kunskapen främja psykisk hälsa tidigt i livet.
På Maria förskola har barnen plötsligt ett helt rum tillägnat filmskapande. Här har pedagogerna fokuserat på språkfrämjande lärmiljöer och låtit barnen styra vägen dit.
Elever som kommer nya tas emot enligt en särkild plan som personalen på skolan arbetat fram. Den bidrar till trygget och följer en struktur som är lätt att följa. Tillsammans med det öppna klimat som råder blir förutsättningarna för trivsel och integration stor.
The Office of Educational Technology at the US Department of Education released a report on the role of artificial intelligence in education. The report recommends designing adaptivity that enhances student competencies, including social and other learning aspects, and promoting self-motivation and the ability to seek help when needed.
Under barnboksveckan med Astrid Lindgren-tema arbetar lärarna ämnesövergripande med hennes böcker och eleverna får möta författarens alla sidor. Veckan är en del av skolans långsiktiga satsning på läsning.
Det var ett ödesdigert misstag att ta bort papper och penna som arbetsverktyg i skolan. Givetvis ska datorer finnas där, men digitaliseringens genomförande har slagit fel. Det skriver Christer Sturmark, förläggare och medlem i svenska it-kommissionen på 1990-talet.
Både Reformkommissionen og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye ser gerne, at flere folkeskoleelever får intensive læringsforløb i dansk og matematik. Forsker er positiv stemt overfor ideen, men understreger, at intensiv læring kræver opfølgning og en masse relationelt arbejde.
Hur kul är det egentligen att prata om, och framförallt lära någon om, de makroekonomiska effekterna av skattehöjningar? Bara orden i sig kan ibland snubbla i munnen, skriver SO-läraren Karin Boberg.
Läs Skolportens intervju med Thomas Nygren, professor i didaktik. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Betyg och bedömning och kommer att tala om den digitala skolan.