The report underscores the importance of learning to live both with and without digital technology; to take what is needed from an abundance of information but ignore what is not necessary; to let technology support, but never supplant, the human connection on which teaching and learning are based. (pdf)
Pojkar sackar alltmer efter flickor i skolan. Trots att problemet varit känt länge görs inget åt grundorsaken, nämligen att modern pedagogik missgynnar pojkar. Det skriver Daniel Åkerman på ledarplats.
Elevers kunskaper har försämrats över tid. Ett sätt att motarbeta nedgången är att satsa på att varje elev så tidigt som möjligt grundlägger en god läsvana och läsförståelse. Men för att lyckas med detta måste skolan också granska pedagogiska trender och arbetsmetoder, som inte sällan kan vara ovetenskapliga, skriver Dennis Hjelmström, skolchef.
Förutom att bristen på lugn och ro i svenska klassrum kan ge vem som helst koncentrationssvårigheter ställer dagens läroplaner helt orimliga krav i förhållande till vad barns hjärnor är kapabla till, skriver Naomi Abramowicz på ledarplats.
Förändringarna i skolan har ställt allt högre krav på elevers förmåga att planera och resonera – långt över vad deras hjärnor är utvecklade att förmå. Till och med lärarna säger ifrån och klarar inte av att göra alla anpassningar som efterfrågas, skriver psykologen Ivo Boytchev.
Skolan behöver en mycket tydligare inriktning på grundläggande faktakunskaper och konkreta färdigheter. Därför är det ett klokt beslut att slopa elevens val, skriver Adam Yngve på ledarplats.
Vaga kursplaner skapar problem i undervisningen, och ämnet matematik är den svenska skolans sämsta gren. Regeringen bör snarast komma igång med nya kursplaner, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv.
Handskriften har en viktig men ofta förbisedd roll att spela i strukturerad läs- och skrivundervisning för nybörjare. Detta har man insett i England, som oväntat tog en topplacering i studien Pirls 2021, skriver Barbro Westlund.
Elevernas ordförråd blev både bredare och djupare när de fick läsa skönlitterära texter. "Jobba med uppgifter som pushar eleverna till att använda orden själva", manar Anna Norlin, lärare på Grimstaskolan i Stockholm.