Ut med skärmarna och in med böckerna. Falkenbergsskolan i Kalmar har dragit slutsatsen att digitaliseringen är skadlig för eleverna. "Vi har tänkt till och dragit i handbromsen", säger rektorn Per-Ola Jacobson.
Med lektionsförslaget ”Hitta rätt i tiden” får elever och pedagoger en inblick i Stockholms historia och samtidigt möjlighet till viktiga diskussioner om vår nutid. På Högalidsskolan tycker pedagogerna att berättelsernas verklighetsbakgrund gör materialet extra spännande och meningsfullt.
Elever på STU-skoler har ret til at danne elevråd. Det blev føjet til, da loven for uddannelsen blev justeret i juni sidste år. Men hvordan får unge med funktionsnedsættelser i praksis indflydelse på deres skoleliv? Det vil SUMH afprøve.
1–3-åringarnas intresse för att gå och handla mat i sina lekar blev startskottet för avdelningen Björkens egen mataffär. Här fortsatte kommersen under en lång tid och blev utgångspunkt i förskollärarnas lekinramade undervisning.
Sverige bör lära av Ukraina när det kommer till undervisningens roll om högsta beredskap skulle råda i samhället. Det skriver företrädare för Sveriges skolledare, Sveriges Lärare och Sveriges utbildningsradio.
Clas Asp brukar stå bakom sina elever en timme i veckan. Då tar en av Kalmars ambulerande matematiklärare över ansvaret för hans undervisning, vilket gäller alla högstadieskolor i kommunen. Syftet är att höja måluppfyllelsen och inspirera lärarna på fältet.
Exemplet med Matteklubben är svensk skola i ett nötskal. Strävan efter att placera alla i samma fack, oavsett förutsättning, är förödande för alla, skriver Emma Jaenson på ledarplats.
Det nytter ikke at lade være med at tale om krigen i Gaza med eleverne, hvis de leger ’’israelere mod palæstinensere’’ i frikvartererne, siger lærer Israa Ibrahim.
Läs Skolportens intervju med Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan och kommer att tala om framtidens digitala lärande.
När Mattias Schain såg att hans son började tappa intresset för matematik startade han Matteklubben. Fem år senare har initiativet bidragit till att kunskapsnivån i klassen höjts. Men samtidigt ser skolan en risk i att de elever som inte är med i klubben kan känna sig utanför.