Skolan utbildar okunniga ordbajsare som växer upp, börjar jobba på Skolverket och dränker lärarna i ovetenskaplig dynga, skriver Hanif Bali på ledarplats.
Skolminister Lotta Edholm vill ha regler för hur mycket lärare ska undervisa. Men det är finansminister Elisabeth Svantesson hon borde prata med, skriver Ingvar Persson på ledarplats.
Får dagens lärarstudenter tillräcklig undervisning i hur man lär barn att läsa? Absolut inte, enligt lärarstudenten Aron Ihse Trägårdh. "Jag har aldrig träffat någon som tycker det. Många saknar verktyg när de möter sin första klass", säger han.
Triangeltänder på ett par hajtofflor och en fyrkantig portal i Minecraft. Barnen i Norrgårdens förskola vet att former inte bara finns i Mattetrollets låda – utan precis överallt.
Dansa en kvadrat, sjunga i olika tempon eller skapa bajskorvar i olika storlekar. Matematik och estetiska lärprocesser är en självklar kombination för Maria Ripemo i Duvkullans förskola i Karlstad.
Kritiken mot svensk skola är missriktad efter den senaste Pisa-rapporten. Det är främst en grupp som drar ned resultatet. Svenska elever överlag presterar bra. Men att tvinga högpresterande elever att flytta till krisskolor är inte lösningen. ”Vi är inte Nordkorea”, säger skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren till TN.
Experimentell matematik, oro i klassrummet och brist på läxor gör att eleverna presterar sämre i Pisa-undersökningen, visar en ny analys av skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren. ”Det är uppenbart att vi har sett ett absolut kunskapsfall”, säger han.
Regeringens utredning av skolans läroplan fokuserar på kunskapskraven. Men Ninni Wahlström, forskare i pedagogik, ser en risk att den statliga styrningen blir för stor och att man missar målet med att förbättra kunskaperna i skolan.
Det genomsnittliga betyget i matematik för sjätteklassare i Uppsala län är högre än landet i stort. Men landsbygdskommunerna i länet i flera fall ligger långt under rikssnittet. Carina Sandström i Tierp berättar varför matematiken kan vara svår att lära ut.
Rogivande musik sprider sig i klassrummet där klass 2A just har börjat dagen med en individuell uppgift som dukats fram på deras bänkar. En mjukstart som ingår i den nya undervisningsmodell som har gjort underverk både för elevernas mående och inlärning.
Om lidt skal skoleledere finde penge til farveblyanter og støttetimer i en såkaldt ”timebank”, der er finansieret af midlerne fra den understøttende undervisning. Her er en kort guide til skolernes nye ”bankkonto”.