De senaste årens betoning på lärande och mätbara resultat i fritidshemmet har gjort undervisningen alltför lik skolans, anser forskaren Alma Memišević. Här ger hon några förslag på hur lärare i fritidshem kan undervisa på ett friare sätt – utan att detaljstyra.
Konstruktiv återkoppling är ofta en viktig del av lärandet – men hur fungerar det när eleverna själva får stå för återkopplingen? På Anna Whitlocks gymnasium har bildlärarna upptäckt hur små förändringar kan göra stor skillnad i elevernas skapande.
Numera arbetar hem- och konsumentkunskapsläraren Hanna Lackmar i anpassad grundskola. För hennes del blev undervisningen mer verklig när hon bytte skolform. Lärdomarna från hennes lektioner kan få stor inverkan på elevernas framtid.
Nu är det snart dags för semester. Hur utnyttjar du de sista veckorna av terminen för att du och dina elever ska få ett så bra avslut som möjligt? Tre lärare berättar.
Teaterstycket på engelska blev en arena för samverkan mellan lärare i fritidshem och klasslärare i Mörbylånga. "Vi har tid avsatt för gemensam planering, det är en förutsättning för att få till bra samverkan", säger läraren Sanne Undestam.
Vår nya rapport visar att elevernas behov är lågt prioriterade när undervisningstiden fördelas mellan olika kurser, skriver Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand från Sveriges Lärare.
Undervisningens kvalitet i yrkesämnen är av central betydelse för elevernas möjligheter att utveckla ett gottyrkeskunnande. Låg kvalitet kan ha en stor negativ inverkan på elevernas möjligheter att utveckla yrkesspecifika kunskaper och färdigheter. Skolinspektionen har därför granskat undervisningens kvalitet i två utvalda yrkesämnen. (pdf)
Undervisningens kvalitet i yrkesämnen är av central betydelse för elevernas möjligheter att uppnå en av branschen godtagbar nivå av yrkeskunnande. På flera av de skolor som Skolinspektionen granskat håller undervisningen hög kvalitet, men det finns också utvecklingsområden.