På gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby har personalen på IM jobbat mycket med att anpassa undervisningen efter elevernas förutsättningar, vilket kan skilja sig beroende på vilka som går där. "Vi har många elever som har stora behov och jobbar hela tiden med att möta de behov som finns, säger rektor Anna Isaksson.
Augustenborgsskolan i Malmö hade allt emot sig. Dåligt rykte, låga resultat och hot om miljonvite från Skolinspektionen på grund av den stökiga miljön. I dag är det en av skolorna i Sverige som presterar allra bäst sett till elevernas bakgrund. GP besökte en mattelektion med klass 8B och frågade: Hur är det möjligt?
Bristerna med digitalisering och AI i undervisningen har identifierats. Nu kräver Sveriges Lärare en nationell digitaliseringsstrategi. "Vi ska inte vara rädda för det nya men vi bör skynda långsamt", säger Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Hjärnforskaren Torkel Klingberg varnar för att låta pendeln svänga för mycket mot ett ensidigt fokus på kognitiv neurovetenskap när det gäller skolfrågor. "Det är en pusselbit, men jag efterlyser ett tvärvetenskapligt angreppssätt", säger han.
”Jag fattar ingenting.” Kanske är det en replik som blivit allt vanligare i våra klassrum. Lena Vestberg är matematikläraren som satt träning i uthållighet högst på agendan i sin undervisning. För med uthålligheten kommer aha-upplevelserna och matematikförståelsen. "I skolan ska vi inte konkurrera med Tiktok och försöka göra allting roligt".
Hur ser elever på undervisningen om klimatkrisen? Vissa är nöjda, andra tycker att varken lärare eller övriga vuxna lyssnar på dem, berättar forskaren Maria Ojala. "Genom att börja med att skaffa sig en bild av hur eleverna hanterar sin klimatoro kan undervisningen bli bättre".
Att vi tolkar den lärarutbildning som jag läser vid Malmö universitet så olika beror antagligen inte på bristande underlag, utan på att Wedin och Schmidt inte delar min uppfattning om vad som utgör god läs- och skrivundervisning, skriver Aron Ihse Trägårdh, ordförande för Sveriges Lärarstudenter i Malmö.
På Hammarkullsskolan i Göteborg är ambitionen att varje elev ska lära sig läsa redan i förskoleklass. För att nå dit har skolan tagit flera medvetna beslut. Ett av dem är att låta grundskollärare undervisa barnen redan från förskoleklass.
Regeringen vill se omfattande förändringar i frågan om elever med särskilda behov och nu ska en utredning se över om eleverna i fråga i högre utsträckning än idag ska få sin undervisning i mindre grupper, istället för att i det ordinarie klassrummet. Hör Ekots reportage. (webbradio)