Gå tillbaka till att läsa på papper – och skippa plattan. För annars lär sig inte barn att läsa, enligt en ny studie. På en skola i Göteborg gör man på ett annat sätt och nu berättar rektorn varför.
Läs Skolportens intervju med Åsa Mårtensson, lektor i pedagogik. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Barn- och fritidsprogrammet och kommer att tala om processer för elever och lärare i samband med arbetsplatsförlagt lärande, apl.
Det är dags att skolan lär tjejer att slå tillbaka. Det är dags att det sexualiserade våldet slutar vara tjejers skuld. Det är dags att nu införa feministiskt självförsvar i skolan. Det skriver Ava Rudberg, ordförande för Ung vänster.
Det är inte de unga männens lathet som är problemet, skrev Björn Werner i SvD. Lyra Ekström Lindbäck svarar att ”tjejskolan” måste fortsätta vänta sig att killarna kan lära sig källkritik, matematik och att sitta stilla på en stol.
Mer än var femte elev lämnar svensk skola utan att kunna läsa och skriva. Ett skäl är att skolan styrs av trender och pseudovetenskap, det skriver DN:s ledarredaktion.
”Mobila naturskolan är guld värd för eleverna och oss pedagoger i staden. Jag har bokat in dem varje termin sedan starten för fem år sedan. Eleverna älskar att lära sig om och av naturen”, konstaterar Kim Kibal, lärare i årskurs 2 på Farsta grundskola och Adolf Fredriks musikklasser.
”Mobila naturskolan är guld värd för eleverna och oss pedagoger i staden. Jag har bokat in dem varje termin sedan starten för fem år sedan. Eleverna älskar att lära sig om och av naturen”, konstaterar Kim Kibal, lärare i årskurs 2 på Farsta grundskola och Adolf Fredriks musikklasser.
Kraven om reform av skolan mot bakgrund av Pisa är enbart en politisering som förstärker en destruktiv och anti-demokratisk central styrning av skolan, skriver forskaren Morten Nørholm.
Läs Skolportens intervju med Julia Agha, vd på nyhetssajten Alkompis. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik i fokus och kommer att tala om hur lärare kan använd nyheter på arabiska för källkritik och demokratiarbete.
"At statsministeren skal bestemme hva som skjer i mitt klasserom, blir helt feil. Vi vet at dette fungerer for oss," sier lærer Ingvild Vikingsen Skogestad.