Frederiksberg Kommunes yngste folkeskole har en klar holdning til, hvordan man laver god skole – det er med projektbaseret undervisning. Lærere og leder er enige om, at de lykkes med at skabe en varierende og sammenhængende skoledag, som passer til alle elever.
Vi har länge blickat avundsjukt mot vårt grannland Finland. De verkar göra allting rätt och den finska skolan har blivit världsberömd för goda resultat. Men nu har något hänt. Programledare: Alexandra Karlsson och Maria Sundén Jelmini, vetenskapsreporter. (webbradio)
Östersund kommun gör en satsning på det samiska perspektivet. En förstalärare stärker upp klasser och lärarkollegor med syftet att främja sydsamisk historia. – Det är viktigt att eleverna inte får sugrörsperspektivet att de bara ser majoriteten av Sveriges befolkning, säger Åsa Blomqvist.
I slöjden på Ringstorpsskolan hjälper Gunilla Swenson eleverna att utveckla ett hållbart förhållningssätt. I återbruksprojektet ”en gammal vit T-shirt” får de just nu skapa och ställa ut sina verk tillsammans med 12 andra skolor i Helsingborg.
I början av året släpptes boken ”Vi kommer ändå bara bli becknare” av läraren och författaren Rihab Garci. Här berättar hon hur lärarrollen och författarskapet befruktar varandra och på vilket sätt hon hoppas att boken i förlängningen faktiskt ska rädda liv.
Filippa Mannerheim lyfter fram tre av de nio principer om lärande, ur pedagogik-klassikern ”Varför gillar elever inte skolan?”, som betytt extra mycket för henne som lärare.
Nyutexaminerade lärare kommer ut i arbetslivet utan att veta hur man lär ut läsning. Trots att det är välbelagt i forskning vilken metod som fungerar bäst. Det skriver Paulina Neuding på ledarplats.
Bakom den till synes spretiga kritiken av dagens skola finns en gemensam nämnare, skriver Magnus Haake och Agneta Gulz, docent respektive professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet.
Som nyexad musiklärare kämpade Kevin Nguyen särskilt med att hålla elevernas fokus. Efter mycket egen reflektion och stöd genom utbildningen "Lärare som ledare" kunde han utvecklas rejält på bara ett år. Idag leder han sina lågstadieelever genom musiklektionerna med stor vana och självsäkerhet - och vi får vara med! (webbradio)