Ge alla skolor i uppdrag att ta fram en plan för att förebygga skolfrånvaro och inför en undervisningsplikt, föreslår Anki Sandberg, Riksförbundet Attention.
Att lära sig svenska kan vara väldigt svårt för vuxna elever med annat modersmål. På Arvika Näringslivscentrum knäcker SFI-eleverna koden och får ett perfekt uttal – med hjälp av populära sånger.
Starkt fokus på flexibilitet och individanpassning försvårar för lärare inom SFI att bedriva en bra undervisning. Det menar Lillemor Malmbo som är SFI-lärare och ordförande för Sveriges Lärare i Umeå.
Läs Skolportens intervju med prisbelönte talaren Charbel Gabro. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk och kommer att tala om mångfald och inkludering i skolan.
Skolverket har presenterat en lägesbild över AI-användningen bland lärare. Två av tre svaranden använde AI-tjänster, i någon form, i sitt arbete under vårterminen. Dessa användes dock sällan under lektionstid och elevernas nyttjande av AI var begränsat. Få lärare ser behov av att använda AI mer trots att Skolverket ser att eleverna behöver förstå tekniken.
Många skolor måste ställa om inför ändrade förutsättningar. Rektor Rebecka Nilsson och hennes medarbetare möter den utmaningen med ett trelärarsystem som har potential att förbättra kvaliteten på undervisningen och skapa en stimulerande lärandemiljö för eleverna på de båda skolorna Slottet och Synkopen i Helsingborg.
På Mölletoftaskolan är kartläggningen i förskoleklass i gång. Idag observerar förskolläraren Malin Anhagen hur eleverna tar sig an det kluriga delmomentet Sanden/riset. Något som nätverket för lärare i förskoleklass har djupdykt i för att hitta alternativa lektioner till.
Det börjar bli tjatigt nu. Men lärares undervisningstid måste verkligen skyndsamt regleras. Det kan inte pågå så här år efter år, skriver Maria Wiman i en krönika.
Allt fler skolor slopar hemuppgifter och satsar på prov och arbete i klassrummet, gärna med papper och penna. Detta för att minska risken för AI-fusk, nu när det finns AI-verktyg som vänder sig till barn. It-pedagogen Camilla Askebäck Diaz berättar att eleverna är uppfinningsrika för att kunna fuska.
Rapporten bygger på enkätsvar från drygt 190 lärare som ingår i Skolverkets webbpanel med inriktning mot gymnasieskolan. Lägesbilden ger inte en nationellt representativ bild, men resultat och exempel som presenteras utgör en indikation på hur lärare använder ochhanterar AI i undervisningen och i sitt arbete. (pdf)