I föreliggande rapport sammanfattas delar av forskningsläget kring skolans demokratifrämjande uppdrag. Forum för levande historia hoppas på detta sätt kunna tillgängliggöra de senaste årens forskning inom detta område och därigenom bidra till en kunskapsbaserad diskussion kring denna fråga. (pdf)
Skolan har störst positiv effekt hos elever från socioekonomiskt utsatta hem när det gäller att utveckla demokratisk kompetens. Det visar en ny rapport från Forum för levande historia.
Trenden är att bygga stora skolor på centralorter och lägga ned små skolor längre ut. Men det är inte storleken på en skola som avgör hur god kvaliteten är och det är förödande för en landsbygd att förlora sin skola, menar docent Åsa Morberg.
Ett Erasmus+ projekt inspirerade lärare från sex europeiska länder till nya undervisningsmetoder och stärkte elevernas digitala och sociala kompetens. "Det kommer de att ha nytta av i skolan, i framtida arbete och i livet", säger Katrin Jahrehorn, lärare på Vasaskolan i Kalmar.
Alla elever i skolan ska undervisas av utbildade behöriga och ämnesbehöriga lärare. Men så är det inte i dag, tvärtom ser vi att andelen obehöriga lärare i grundskolan ökar. Det är särskilt allvarligt då grundskolan utgör den obligatoriska delen av skolväsendet för alla elever. Grundskolan har en oerhörd viktig roll i att se till att…
Förskolebarnet tog med en spränggranat till skolan när barnen skulle visa upp ”sommarminnen”. Nu ifrågasätter utbildningschefen Kenth Olsson att föremålet flyttades innan polisen kom.
Det känns obegripligt att man använder undervisningsmetoder i den svenska skolan som saknar vetenskaplig grund, skriver Martina Jarminder på ledarplats.
Läraren Isak Skogstad har gjort sig ett namn i skoldebatten genom att lyfta de stora utbildningsfrågorna. Han rör ofta upp känslor och många anser honom som provokativ. "Lärarna var mer kompetenta förr", säger Isak Skogstad.