Sju av tio lärare uppger att utbrottet av det nya coronaviruset har gjort det svårt att lära eleverna det de ska. Det gäller särskilt lärare som gått över till digital undervisning. Riksdagen gör därför klokare i att lyssna på lärare och elever än på duon Andersson och Hamilton, replikerar Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.
Språkläraren Eva Beckvid fjärrundervisar nu alla sina elever. Mycket har blivit knepigare, anser hon – men muntliga prov genomförs faktiskt mer effektivt via videolänk. Dem fortsätter hon gärna med även när gymnasieskolorna åter är öppna.
LR har undersökt coronapandemins effekter och återverkan på skolan och undervisningen. Resultatet redovisas i en rad promemorior. I detta första PM berättar vi om hur lärarna ser på kunskapstappet till följd av pandemin. Vi har också räknat på vad den uteblivna undervisningen kostar oss i reda pengar. (pdf)
En majoritet av lärarna anser att coronapandemin har en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling. Hittills beräknas pandemin ha lett till förlorad undervisning motsvarande 5,5 miljarder kronor. Det visar en ny undersökning.
På torsdagen lade Skolverket upp stödmaterial för lärare på webben. Men lärarfacken är inte imponerade. "Det riskerar att utmynna i ännu mer dokumentation," säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.
Allt gick väldigt fort. Över en natt förväntades lärare komma på distansuppgifter av samma kvalitet som ”vanlig” undervisning. Här är några exempel på hur lärare tar hjälp av coronakrisen för att göra det.
Skolverkets stödmaterial för lärare i covid-19-tider har landat, och Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand synar insatsen: "Vi är jättebesvikna. Vi behöver rejäla lättnader," säger hon.
Sveriges Skolledarförbund står bakom den princip som den svenska skollag-stiftningen idag bygger på om att skolors undervisning inte ska innehålla så kallade konfessionella inslag utan ska följa läroplanen med dess krav på saklighet och allsidighet.
Pandemin har tydligt blottat bristerna med digitaliseringen. Därför tror jag att skolan även fortsättningsvis kommer vara den bästa platsen där eleverna får sin undervisning tillgodosedd, skriver Hamid Zafar i en krönika.
På kort tid har mycket undervisning i Sverige gått över till att bedrivas digitalt. Ett antal positiva effekter märks redan av. Visst vill vi att coronakrisen ska gå över, men vi behöver inte gå tillbaka till exakt hur det var förut, skriver bland andra företrädare för Academedia.
Skolsegregation är inte ett problem. Vad som behöver åtgärdas är usel undervisning. Görs det försvinner segregationen gradvis av sig självt, skriver debattören Erik Lidström.