Den här veckan börjar tusentals elever skolan efter ett långt sommarlov. Många barn ser fram emot det, men elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar gör det ofta med en klump i magen. Det visar en ny undersökning gjord av Riksförbundet Attention.
Skolreformer under 1930-och 1940-talet där undervisningstiden utökades gav stora effekter på inkomster senare i livet. Det visar tre nationalekonomer i rapporten "Långsiktiga effekter av mer undervisningstid". De har hittat ett direkt samband mellan mer undervisningstid i grundskolan och bättre utfall på arbetsmarknaden. (pdf)
Ökad undervisningstid för yngre elever har märkbart positiva effekter och har potential att skapa mer jämlika förutsättningar att lyckas i skolan. Det skriver tre forskare som författat en ny rapport.
Fler än 8 av 10 lärare upplever att arbetsbelastningen har ökat under coronapandemin. En enkät gjord av Lärarnas riksförbund visar att det gäller både i grundskolan och på gymnasiet. (webb-tv)
Det är fint att också kunna dela glädjande siffror i detta tunga läge. En ny undersökning Kantar Sifo gjort på uppdrag av Lärarförbundet visar att de flesta rektorer anser att de har bra stöd från sin ledning just nu.
Ett världsunikt projekt där UNICEF vill få in barns perspektiv på artificiell intelligens pågår. Elever vid Teg central representerar hela Europa när fem olika elevgrupper får säga sitt om nu- och framtidens utveckling.
Fritids är extra viktigt när samhället är i kris, för att skapa trygghet och vardag. Särskilt för barn med utsatta hemförhållanden. Det visar en enkät bland 400 anställda i fritidshem.
Digitalisering är en prioriterad fråga och pedagogerna är väl utrustade. Däremot finns det mer att önska av den digitala infrastrukturen, visar en färsk enkät som Umeå universitet drog igång bara några dagar efter beslutet att stänga gymnasieskolorna.
Skolans digitala infrastruktur har satts ordentligt på prov under coronapandemin. Samtidigt är många lärare kritiska till senare års digitaliseringssatsningar, visar en ny undersökning.
I Öppna jämförelser – Gymnasieskola redovisar vi resultaten ur två olika perspektiv. Detta för att tillgodose behoven både för de kommuner som anordnar gymnasieutbildning i egen regi och för de kommuner som har folkbokförda elever som studerar i en annan huvudmans gymnasieskola. Vi kallar dessa perspektiv hemkommunsperspektivet respektive kommunala skolor-perspektivet.