OECD petar i alla öppna sår i den svenska skoldebatten, men man avstår från att rekommendera några större operationer av patienten. Det är synd, skriver Expressen på ledarplats.
Den svenska skolan är inte likvärdig, klyftorna mellan olika skolor har ökat, konstaterar OECD och här har Gustav Fridolin sin största utmaning. Det skriver Eva Franchell på ledarplats.
Pisas skolexperter lade idag fram sina förslag till hur den svenska skolan ska kunna förbättras. Det handlar om en rad förslag: skickligare lärare, ökad likvärdighet och tydligare styrning.
Slutsatsen är klar: svensk skola är i stort behov av förändring. Ledande skolforskare varnar dock Sverige för att lägga för stort fokus på framtida Pisa-resultat.
Kanske är OECD-rapporten starten på en mer faktabaserad skoldebatt och kanske är detta vändpunkten – men det beror på vad vi gör av den, skriver Per Kornhall, skoldebattör och forskare.
"Många av de förslag som Oecd kommer med, ligger väl i linje med frågor som Sveriges Skolledarförbund drivit länge", säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
OECD:s granskning av det svenska skolsystemet bekräftar det många redan visste. Lärarnas lön måste höjas och yrkets status förbättras. Det säger ordförandena i de båda lärarfacken.