Pisas skolexperter lade idag fram sina förslag till hur den svenska skolan ska kunna förbättras. Det handlar om en rad förslag: skickligare lärare, ökad likvärdighet och tydligare styrning.
Slutsatsen är klar: svensk skola är i stort behov av förändring. Ledande skolforskare varnar dock Sverige för att lägga för stort fokus på framtida Pisa-resultat.
Kanske är OECD-rapporten starten på en mer faktabaserad skoldebatt och kanske är detta vändpunkten – men det beror på vad vi gör av den, skriver Per Kornhall, skoldebattör och forskare.
"Många av de förslag som Oecd kommer med, ligger väl i linje med frågor som Sveriges Skolledarförbund drivit länge", säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
OECD:s granskning av det svenska skolsystemet bekräftar det många redan visste. Lärarnas lön måste höjas och yrkets status förbättras. Det säger ordförandena i de båda lärarfacken.
Sverige står inför en allvarlig lärarkris – både när det gäller kvaliteten på lärarna och när det gäller lärarnas status. Det konstaterar OECD i sin granskning där det svenska skolsystemet får svidande kritik.
Här är larmet från OECD om de svenska skolorna: Svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar och det måste ske en attitydförändring i klassrummen. OECD vill också se att alla inblandade parter gemensamt drar åt samma håll och att lärarutbildningarna ska ses över.
Svenska elevers kunskaper har sämst kunskapsutveckling av samtliga OECD-länder. Nu har rapporten som ska vända trenden överlämnats till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP): "Redan idag satsar regeringen på många av de åtgärder som OECD pekar på", säger han.
Svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar. Lärarnas kompetens måste stärkas, kraven på blivande lärarstudenter höjas och elevernas attityd i klassrummet ändras, skriver OECD i rapporten Improving Schools in Sweden.