"… Sedan öppnade han dörren och klev in i ett jättelikt kök.” Eftersom det var slutet av ett kortare stycke stannade eleven upp sin läsning och tittade på mig. Vi hade läsgrupper och eleverna var vana vid att vi läste kortare delar för att tillsammans diskutera det vi hade läst, skriver Anna Kaya, lärare och…
Grundskolan i Köping har svårigheter med modersmålsundervisningen. Skolverkets sammanställning visar att bara var tjugonde av de berättigade eleverna får modersmålsundervisning.
Uddevalla kommun har får utmärkelsen The European label 2012 för sitt arbete med att förbättra modersmålsundervisning i förskolan. Priset delas ut av Skolverket som ansåg att kommunens satsning förtjänat uppmärksamhet.
Syskonen Sarmad och Teeba i Vimmerby kom till Sverige från Irak för tre år sedan. Idag pratar de båda flytande svenska. En gång i veckan pluggar de sitt modersmål arabiska. Deras lärare ska nominera Teeba till årets modersmålselev 2013.
Nästan hälften av de barn som är berättigade till modersmålsundervisning i Alingsås kommun deltar inte i undervisningen. Det visar ny statistik från Skolverket.
Långt ifrån alla elever i Varberg som har rätt att få modersmålsundervisning tar del av den rättigheten. Trots att modersmålet är viktigt för studieresultaten i alla ämnen är det fortfarande många föräldrar som tror att det är bättre att barnen fokuserar på att lära sig svenska bra.
Bertil Östberg, statssekreterare på utbildningsdepartementet, är tveksam till om ämnet svenska som andraspråk ska finnas kvar. Alfas undersökning visar på samma problem med svenska som andraspråk som tidigare undersökningar.
Lärare utan utbildning i ämnet, godtyckligt urval av elever, otydlig organisation, mer extra stöd än eget ämne. Undervisningen i svenska som andraspråk har stora brister, visar Alfas undersökning.