Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Teknik"

Visar sida 7 av 15

Digitala verktyg i undervisningen - Matematik och teknik i årskurs 7-9

2019-10-24
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot användningen av digitala verktyg i undervisningen i matematik och teknik. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 12 skolhuvudmän och 27 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena eller en generell bild för alla ämnen. (pdf)

Digitala verktyg i undervisningen - matematik och teknik i årskurs 7-9

2019-10-24
Digitala verktyg används brett i vårt samhälle och unga behöver förstå hur digital teknik påverkar oss och hur de ska agera i en digital värld. Skolan har en viktig roll att ge elever möjlighet att utveckla förmågan att använda och skapa med digital teknik och förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling.

”Tre av fyra skolor följer inte krav på att använda digitala verktyg”

2019-10-24
Regeringen har beslutat att Sverige ska vara ledande i att ge elever digitala möjligheter i undervisningen. Men den granskning vi publicerar i dag visar att tre fjärdedelar av skolorna inte följer de krav som finns på användning av digitala verktyg i ämnena matematik och teknik, skriver Helén Ängmo och Ylva Gunnars, Skolinspektionen.
Nyhetskategorier

Kvinnor väljer bort teknikutbildning trots starkt intresse

2019-04-26
Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) praktikprogram Tekniksprånget har mellan 2015 och 2018 undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får veta vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
167815