Elbranschen är fortfarande mycket mansdominerad. För att råda bot på det arbetar rektor Jenny Tydén på Lindholmens tekniska gymnasium med att tjejer på el och energiprogrammet ska få möta kvinnor i elbranschen.
Gymnasiearbetet Flickor i Teknik (FLIT) vill få fler tjejer att intressera sig för en teknikutbildning. Projektet har funnits i många år på Sundsvalls Gymnasium och drivs just nu av 8 tjejer som går sitt sista år på Teknikprogrammet, en utbildning som är Teknikcollegecertifierat.
Utbildningarna på BTH fortsätter att locka en majoritet av killar. På civilingenjörsutbildningarna är dominansen allra tydligast, med nästan 90 procent manliga studenter. "Men de kvinnliga studenterna presterar bättre", säger prorektor Eva Pettersson.
Studenten Nathalie Nilsson startade nätverket WOX på Blekinge tekniska högskola med målsättningen att öka trivseln för skolans kvinnliga ingenjörsstudenter och att inspirera fler unga tjejer till tekniska utbildningar.
SO-läraren Alfred Zakrisson och teknikläraren Patrik Arvidsson från Gårdstensskolan i östra Göteborg åker för tredje året i rad tvärs över staden för att besöka det upplevelsebaserade lärcentrat Framtidens Fastighetslabb i Tynnered. Eleverna i åk 8 kommer sedan att planera ett eget bostadsområde utifrån ämnesinnehåll i både SO och Teknik.
För att öka teknikintresset startade Västerås Expectrum där etablerade och nya bolag samarbetar med elever. Upplägget har väckt intresse, både från andra kommuner men hubben har även haft mer långväga besök.
Elever från Fagrabäckskolan NoT i Växjö tävlar i First Legio League som är världens största tekniktävling med deltagare från 100 länder. Tävlingen avgörs i Grekland i maj.
Ameen Farhan, lärare på Fagrabäckskolan, säger att han är nöjd över sina elevers framgångar. Han tror att deras kunskaper i bland annat programmering kan komma till stor nytta i framtiden.
Enligt beräkningar kommer det i framtiden att råda brist på ingenjörer i Sverige. För att föregå bristen och locka fler unga till yrket har Högskolan Väst i Trollhättan inlett ett projekt där man ska ta fram en artificiell influencer. Tanken är att den digitala personen ska publicera inlägg på sociala medier som ska fånga upp…
Tre av fyra skolor följer inte läroplanens riktlinjer om digitala verktyg. Det visar en ny rapport från Skolinspektionen. Nu varnar myndigheten för att elever inte får den kompetens som framtida yrken kräver. "Många känner sig fortfarande rädda för det tekniska", säger läraren Karin Nygårds.