I stället för att arbeta med stora teknikprojekt lyfter pedagogerna på Teknikförskolan i Halmstad fram mänskliga uppfinningar i barnens vardag. Frågan ”Hur fungerar det?” löper som enröd tråd genom verksamheten.
Den 2 maj öppnades anmälan till “Tänk tech”, ett nationellt skolprojekt som ska öka teknikintresset bland åttondeklassare och kompetensutveckla landets tekniklärare.
Fredag den 3 maj träffas de nordiska ministrarna inom utbildnings- och forskningsområdet i Stockholm. Ministrarna ska bland annat diskutera vikten av grundläggande kunskaper i skolan för att fler ska kunna läsa STEM-ämnena naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik på högskolan. Värdar för mötet är skolminister Lotta Edholm och utbildningsminister Mats Persson.
Nu öppnar anmälan till “Tänk tech” – ett nytt nationellt skolprojekt som ska höja teknikintresset bland åttondeklassare och bidra med kompetensutveckling till landets tekniklärare. Initiativtagare är Tekniska museet och Teknikföretagen.
Tillgång till rätt kompetens är avgörande för att Sverige ska kunna behålla och stärka sin konkurrenskraft i en värld där teknisk kunskap blir all mer vital. Regeringen med samarbetspartier måste ställa sig bakom en kraftfull strategi som på riktigt gör skillnad, skriver 23 företrädare för näringslivet.
Att öka antalet utbildningsplatser skulle inte automatiskt leda till fler kvalificerade naturvetare och ingenjörer, skriver Anders Håkansson, enhetschef på Skolverket, i en replik.
I Gävle väljer många tjejer teknikprogrammet på gymnasiet.Här börjar 6,2 procent av gymnasietjejerna ett tekniskt program, jämfört med rikssnittet som är 2,6 procent.
Det pågår flera satsningar på landets universitet och högskolor för att locka fler kvinnor till mansdominerade teknikutbildningar. Idag är runt 34 procent av Chalmers studenter kvinnor, en ökning med 2 procentenheter sedan förra året.
Regeringen utlovar en svensk STEM-strategi redan mot slutet av året för att få fler elever att välja de viktiga matematik- och teknikämnena. Åtgärder som snabbt ger effekt efterfrågas av arbetsgivare och fack. ”Vi behöver fart i reformerna”, säger Joakim Bourelius på Innovationsföretagen.
Teknikåttan 2024 är igång. Mästerskapet där över 20 000 åttondeklassare i hela Sverige tävlar i teknik, matematik och naturvetenskap avgörs den 23 maj på Tekniska museet i Stockholm. Ambitionen är att öka intresset för STEM-ämnena.
Svenske astronauten Marcus Wandt har landat på rymdstationen ISS. På Tekniska muséet i Stockholm samlades elever från hela landet för att höra honom svara på frågor. Åttondeklassaren Olle Grejder från Kumla var en av dem som fick ställa en fråga.
Magnus Berggren, styrgruppsordförande för IVA-projektet Framtidens kunskapssamhälle berättar om arbetet för att göra STEM-ämnena mer tillgängliga och meningsfulla för barn och unga.