Nu har ansökan till årets upplaga av Tekniksprånget, praktikprogrammet där unga får testa på ingenjörsyrket, dragit igång. Syftet är att säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft och inspirera unga att läsa till ingenjörer.
Chalmersstudenten och ryttaren Malin Ramne ville öka intresset för tekniska ämnen hos ungdomar. Med ambitionen att visa hur man har nytta av skolkunskaperna i det verkliga livet, inte minst i stallet, startade hon Facebook-sidan IQuusen.
Sandvik inleder ett treårigt samarbete med Tekniska museet i Stockholm och blir museets allra första Innovationspartner. "Vi ser många möjligheter att möta och inspirera barn och ungdomar och att öka deras intresse för ingenjörskap och teknik", säger Jessica Alm, Sandviks kommunikationsdirektör.
Sverige är i stort behov av utbildade ingenjörer. Glädjande nog finns flera framtida ingenjörstalanger på landets högstadieskolor. "Vi har haft rekordhögt deltagande i tävlingen Årets Problemlösare denna termin", säger Emma Sabel på Teknikföretagen.
På Rålambshovsskolan får tekniken ta plats – både på schemat och i lokalerna. "Bra förutsättningar gör ett ämne så mycket roligare och styr vad man kan göra," säger Ulrik Nuottaniemi, förstelärare i teknik.
Skolverkets NT-satsning handlar främst om att väcka intresse och bredda synen på teknikämnet, säger projektledaren Anna-Karin Mäntylä. Vad har ni gjort hittills?
Det finns för få tjejer på ingenjörsutbildningar. Därför anordnas årligen Teklafestivalen, som bjuder in unga tejejer för att testa på digitalt skapande och förhoppningsvis öka intresset kring dataprogrammering.
En tävling som utmanar kreativitet, fokuserar på tekniklösningar och samtidigt inspirerar unga att tänka i banorna av att arbeta med teknik och naturvetenskap. Det är tanken bakom Next Up och en utmaning som nyligen genomfördes i Göteborg.
Skolinspektionen rapporterar att teknikämnet har en dold plats i svenska skolor och att kvaliteten behöver bli bättre. Undervisningen anses vara oinspirerande för eleverna och intresset för teknikämnet sjunker, särskilt bland flickor.