På förskolan Bokelund i Växjö har man lång erfarenhet av barn med andra modersmål än svenska. I dag har man tolv olika språk i barngruppen att hantera.
Språkassistenter har blivit Söderhamns modell för att möta utmaningen med fler utrikesfödda barn i förskolan. En satsning som bidrar till kunskapsutveckling och underlättar föräldrasamverkan.
Du är välkommen att delta i ett webinarium som Skolinspektionen anordnar om läs- och skrivundervisningen inom ämnena svenska/svenska som andraspråk i årskurserna 4-6.
Utbildningarna i att lära ut svenska som andraspråk måste utökas, kräver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand. Enligt henne krävs genomgripande insatser för att kunskaperna ska få tillräcklig spridning i svenska skolor.
Ansökningar till utbildningar i att lära ut svenska som andraspråk tycks ha ökat med runt 50 procent. Många redan verksamma lärare vill vidareutbilda sig i ämnet. I Göteborg och Stockholm utökas antalet platser på utbildningarna. Brist på universitetslärare och pengar är ett hinder för ännu fler platser.
Språket är nyckeln för att lära sig många skolämnen, enligt Mattias Danielsson som är lärare på Globala gymnasiet i Stockholm. Han ville vidareutbilda sig i svenska som andraspråk för att bli en bättre matematiklärare, men kom inte in på kurserna han sökt.
Bristen på modersmålslärare är stor – något som sätter press på skolorna när antalet nyanlända elever ökar. Därför bör modersmålsundervisning och studiehandledning i modersmål kunna läggas ut på entreprenad, enligt ett utredningsförslag som överlämnades till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) idag.
Utbildningsminister Gustav Fridolin tog i dag emot ett delbetänkande av Utredningen om bättre möjligheter till fjärrundervisning och undervisning på entreprenad.
Eleverna som läser romani i skolan har blivit fler. Men fortfarande väljer många bort modersmålsundervisning för att inte öppet visa sin romska identitet.
Rapporten visar att det saknas data över hur många elever som inte kunde erbjudas modersmålsundervisning under läsåret 2014/2015. Uppföljningen för höstterminen 2015 visar att 125 av 135 ansökningar har kunnat beviljas medan tio elever blivit utan undervisning på sitt hemspråk.