En studie visar att de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk har uppenbara brister. Brister så stora att de inte utgör grund för betygssättning.
Inte ens den mest fantasifulla undervisning med de mest kunniga och engagerade lärarna kan överbrygga gapet mellan modersmålet och det nya språket och studiekulturen i en handvändning. Men det finns goda exempel i Sverige, skriver Ylva Olausson, FM i svenska som andraspråk och läromedelsförfattare, i en replik.
Ledande moderatpolitiker vill avskaffa modersmålsundervisningen i skolan. Ett utspel som har väckt stor kritik. Till och med inom det egna partiet. "Vi vill att man fortsatt ska ha möjlighet till modersmål", säger Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Erik Bengtzboe till Skolvärlden.
Kravet på modersmålsundervisning och svenska som andraspråk är resurskrävande och betungande för kommunerna och vi anser att resurserna i skolan måste användas på bästa sätt, skriver Moderaterna Camilla Brunsberg, Malin Wengholm och Carina Wutzler.
Tre moderaters förslag om att slopa modersmålsundervisningen och svenska som andraspråk i skolan har rört upp känslorna hos svenska språkforskare. "Det är intressant att de på eget bevåg struntar i den forskning som har gjorts under så lång tid", säger Christina Hedman, universitetslektor i Svenska som andraspråk.
Tre moderata politiker, däribland kommunstyrelsens ordförande i Vellinge Carina Wutzler, vill slopa både modersmålsundervisning och svenska som andraspråk. Dagens upplägg gör att kunskapsresultat uteblir, hävdar de. "Förvånande och skrämmande", säger Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk om förslaget.
Flera högt uppsatta moderater skriver på tisdagen i en debattartikel att det nuvarande upplägget med modersmålsundervisning i skolan är segregerande och bör avskaffas.
Det är dags att avskaffa modersmålsundervisningen och svenska som andraspråk och i stället ställa samma krav och förväntningar på alla elever gällande krav på kunskaper i svenska språket! Det skriver Carina Wutzler (M), kommunstyrelsens ordförande Vellinge kommun, Camilla Brunsberg (M), oppositionsråd Karlskrona kommun och Malin Wengholm (M), regionstyrelsens ordförande Jönköpings län.
Nästan var femte elev på gymnasieskolan läser på ett introduktionsprogram, vid årskurs ett är det var fjärde elev. Men det fungerar inte tillräckligt bra. Därför är det angeläget att Språkintroduktionsprogrammet snabbt förbättras, skriver Johan Olsson, SKL.
30 000 låg- och mellanstadieelever har de senaste fem åren deltagit i Berättarministeriet skrivarverkstäder. En genuin demokratiinsats, enligt Reza Saleh, program- och driftansvarig på Berättarministeriet. ”Vi vill ge barn, i socioekonomiskt utsatta områden, mod att erövra sitt eget språk. Samtidigt som vi är ett stöd för lärarna”, säger hon.
Skolpersonal fokuserar på vad elever på språkintroduktion saknar, i stället för att utveckla deras befintliga kunskaper. Därför tar det lång tid för elever att komma vidare, enligt en ny granskning.