Fortfarande är det oklart hur de 475 miljoner i statsbidrag till fler lärarassistenter i skolan ska fördelas runt om i landet. Men i Malmö stad jobbar redan ett 30-tal lärarassistenter och många av dem som går en lärarassistentutbildning i år har redan fått jobb.
Chefen för statsbidragsenheten på Skolverket reagerar när Skolvärlden informerar honom om bidragen till Härryda. "Vi kommer att följa upp det här när pengarna är använda. Det blir en bevakning på Härryda", säger Andreas Spång.
Bidraget syftar till att underlätta för huvudmännen att bedriva utbildningen, stimulera arbetsgivare till att ta emot gymnasiala lärlingselever och stimulera utbildning av handledare på arbetsplatserna.
144 kommuner och fristående skolor har ansökt om statsbidrag för över 13 300 elever i gymnasial lärlingsutbildning. Ansökningarna uppgår till 277 miljoner kronor och Skolverket har totalt 191 miljoner kronor att fördela i vår. Kommuner och fristående skolor kommer därmed inte få så mycket bidrag som de sökt.
Staten har infört ett bidrag för stärkt likvärdighet i förskola och grundskola. Men redan innan systemet är fullt utbyggt så kan vi se att bidraget misslyckas med sitt syfte. De öronmärkta pengarna kommer i stor utsträckning att gå till annat än det är tänkt. (pdf)
Skolans viktigaste statsbidrag har misslyckats med sitt syfte redan innan det blivit fullt utbyggt. Det är dags att förbereda ett nästa steg, det vill säga flytta skolans finansiering helt från kommunerna till staten. Vi kan i dag presentera en modell för hur det kan göras – redan under denna mandatperiod, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas riksförbund.
Den nyvalde ordföranden för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Anders Knape (M), vill se ett slut på regeringars plotter med specialriktade statsbidrag. Kommunerna vet bäst var pengar gör nytta. Finansminister Magdalena Andersson (S) tror att han får vänta.
SKL har rätt i att det på sikt inte är hållbart med en ständigt ökande mängd öronmärkta statsbidrag. Men det står utom tvivel att kommunerna har en del att bevisa om de önskar mindre statlig styrning via riktade statsbidrag. Vi vill också avreglera byråkratiska statsbidrag, men statens pengar måste gå direkt till skolan, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund,…