Många lärare och experter har krävt ett språklyft i skolan i en rad debattartiklar på Skolvärlden.se. Lärarnas Riksförbunds vice ordförande Bo Jansson ger sig nu in i diskussionen.
Strukturen och inriktningen har under lång tid varit fel i skolan. Läraren ska inte vara ”handledare” åt elever som söker kunskap på egenhand. Läraren ska vara behörig, undervisa och leda rätt. Det skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund.
Det är inte resurserna som saknas, utan metodiken som är fel. Så kommenterar utbildningsminister Jan Björklund (FP) den negativa trenden för elevernas kunskaper i svenska.
Språk är vårt främsta tankeverktyg, och för att kunna nå skolframgång måste man dels ha ett språk att tänka på, dels ett språk att lära nytt på. Det skriver Anna Kaya, lärare och vinnare av Svenska Akademiens svensklärarpris 2012.
Forskningsrapporter visar en nedåtgående trend i svenska elevers läsförmåga samtidigt som statsbidraget "läsa-skriva-räkna" dras in i år, skriver åtta regionala samordnare och kräver ett språklyft.
Regeringen tycker att fler elever bör läsa kinesiska och Sydskånska gymnasiet har antagit utmaningen. Kinesiska är redan nu sökbart till höstterminen i Ystad.
Dagens studenter är för dåliga på svenska och har svårt att skriva en kort text. Oroade lärare vid Linköpings och Uppsala universitet får nu medhåll av språkforskare om att bristerna hos studenterna blivit ett allt större problem.
Matematiklyftet riskerar att tränga undan kommunernas utvecklingsarbete i språk-, läs- och skrivundervisningen, skriver bland andra språkutvecklare Lisa Adamsson och Maud Nilzén.
Läraren Wu Manling från staden Cheng Du i Kina har kommit till Lundsbergs skola i Storfors. Hennes uppgift blir att undervisa elever i mandarin, ett av de största språken i världen.
Intresset för studier i kinesiska språket ökar i Sverige. Antalet gymnasieelever som fått slutbetyg i kinesiska har mer än fördubblats under de senaste fyra åren, till drygt 900 elever. Nu växer också allt fler förskolor med kinesisk inriktning fram.