Över 300 specialpedagoger i Kronobergs och Kalmar län får en del av regeringens satsning på över hundra miljoner kronor som fördelas ut till landets 21 län.
Skolverket har fördelat 109 miljoner kronor för att att öka lärares kompetens i specialpedagogik. 338 lärare och handledare i Norrbotten ges möjlighet att delta i kompetensutvecklingsinsatsen.
Värmland får nu del av regeringens satsning på Specialpedagogik för lärande och det ger 100 lärare och handledare möjligheten att kompetensutveckla sig för att kunna möta elever som behöver stöd på ett bättre sätt.
Detta uppdrag ersätter det av regeringen beslutade uppdraget att svara för genomförandet av fortbildning i specialpedagogik för lärare i grundskolan, motsvarande utbildning vid särskilda ungdomshem och sameskolan (U2015/05783/S).
Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen. "Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen."
Det måste finns särskilt stöd att tillgå för alla barn som behöver det i grundskolan. Idén om att alla elever ska gå i ordinarie klass oavsett hur stort stödbehovet är slår fel, skriver Lotta Edholm (L), på DN.Åsikt.
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) välkomnar det förslag som nu ligger ute på remiss gällande behörighetsförordningen för lärare i specialskolan. Idag behöver de som söker en lärartjänst i specialskolan dubbla examen, både som lärare och som speciallärare. I förslaget är kravet på dubbla examen för de flesta lärare på specialskolan borttaget.
Betyg som rasar och elever som till slut stannar hemma för att inkluderingen helt enkelt inte fungerar. Den svenska skolan måste bli mer flexibel. Det handlar om mänskliga rättigheter, skriver Funktionsrätt Sveriges ordförande Elisabeth Wallenius.
På Lärvux i Stockholm studerar knappt 300 elever med inlärningssvårigheter som alla erbjuds en individuell studieplan. Man erbjuder bland annat undervisning på teckenspråk och på de yrkesinriktade heltidskurserna kan eleverna studera på gymnasiesärnivå eller på komvuxnivå på distans.
Roland Widlund jobbar som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Han har framförallt inriktat sig på frågor kring elever med lång och ogiltig frånvaro. Anledningen till varför en elev inte vill vara i skolan kan ha många olika orsaker. Men på det ena eller andra sättet handlar det alltid om att skolan inte lyckats anpassa sig efter…