Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Over halvparten sier de ikke har penger til å gi elever den spesialundervisningen de har krav på. "Spesialundervisning er det første som ryker", sier leder i Utdanningsforbundet i Kristiansund.
Træningsmetoden Doolexia hjælper elever med ordblindhed og andre læse- og stavevanskeligheder til at stave og læse bedre. Og effekten holder ved et halvt år efter, at forløbet er afsluttet, viser en effektmåling fra Vive.
Som en byggnadsställning. Så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan. ”Jag hjälper till med relationer på alla plan, mellan elever, lärare och vårdnadshavare.”
I denna bok, som guidar läsaren i hur man organiserar, startar och driver en särskild undervisningsgrupp, lyfts bland annat vilka riktlinjer, lagar och förordningar som gäller, hur man bedömer vilka elever som bör få särskilt stöd i denna form, samt frågor som tillgänglig lärmiljö, organiseringsprocessen, elevers respektive vårdnadshavares syn på särskild undervisningsgrupp, och lokal särskild…
Barn och unga har olika förutsättningar att klara skolgången. Skolan har därför ett kompensatoriskt uppdrag som innebär att alla elever ska få möjlighet att nå så långt de kan. Rapporten visar att verkligheten är en annan. (pdf)
Mer än varannan lärare saknar förutsättning att tillgodose alla elevers behov i undervisningen. Det visar en ny rapport från Sveriges Lärare. – Det finns ett ord för detta: Samvetsstress. Det betyder arbetsmiljöproblem och arbetsrelaterad stress, säger ordföranden Anna Olskog.
Om skolledare sätter in tillräckligt med stöd till elever som inte når målen riskerar de att kallas upp till kommunkontoret och få skäll. Om de sätter in för lite kan huvudmannen ställas inför rätta, skriver DN på ledarplats.