I skolan fick Karolina kåpor över öronen som stödinsats. Hon beskrevs som tyst, duktig och snäll – en ängel. Tolv år gammal avvek hon från gympan och kom aldrig tillbaka.
Efter fire års testarbejde blandt flere end 800 lærere, pædagoger og elever præsenterer Videnscenter om handicap nu et digitalt univers med over 190 bevægelsesaktiviteter, som let kan tilpasses elever med særlige behov. Værktøjet kan tilgås gratis.
Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Det kan vara viktigt med utredningar i skolan men det får inte innebära att eleverna går miste om stöd i undervisningen. Det skriver specialpedagog Maria B Hurtig.
Garantin för tidiga stödinsatser syftar till att ge elever rätt stöd i rätt tid. Brister i skolornas arbete med garantin för tidiga stödinsatser kan leda till att elevers stödbehov uppmärksammas sent och att ändamålsenliga stödinsatser därmed försenas. (pdf)
Syftet med ”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser” är att tidigt bli uppmärksam på elever som är i behov av stöd i sitt lärande och ge dem behovsanpassade stödinsatser. I en tematisk tillsyn konstaterar Skolinspektionen brister i delar av arbetet med garantin på 20 av 40 inspekterade skolor.
Ge alla skolor i uppdrag att ta fram en plan för att förebygga skolfrånvaro och inför en undervisningsplikt, föreslår Anki Sandberg, Riksförbundet Attention.
Riksförbundet Attention larmar nu om att barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inte får den hjälp de behöver i skolan, och att hjälpen ofta kommer försent.