Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 5 av 172

"Hur kan någon tro att sänkt nivå ska få svaga elever att lära sig mer?"

23 september
”Tillgänglighet” har blivit ett modeord inom svensk skola – digitala rättstavningsprogram ska erbjudas, talsyntes och inlästa läromedel. Nivåanpassade uppgifter och texter ska ”möta elevers olika förutsättningar”. Men metoden saknar vetenskaplig grund och kommer leda till enorma kunskapsklyftor när vi förenklar undervisningen för svaga elever, i stället för att låta dem träna mer, skriver Filippa Mannerheim.

”Det kan inte vara medicinernas uppgift att hålla barnen under armarna om systemet är orimligt”

9 september
Från mellanstadiet och uppåt är det i snitt en flicka och två pojkar per klass som får läkemedel för för adhd. Socialstyrelsen bedömde 2022 att mer än var tionde pojke och var tjugonde flicka fått en diagnos, och 75 procent av dem medicinerar, skriver Lisa Kirsebom, frilansande vetenskapsjournalist och moderator.
1456172