En skole kan ikke nedsætte undervisningstiden eller fritage en elev for undervisning i fag i stedet for at tilbyde relevant støtte i undervisningen. Kun elever i specialundervisning kan få nedsat undervisningstid, fastslår klagenævn i sin årsrapport.
Monica Achà Sonesson är specialpedagog i botten och nu projektledare för Letterbox Club Sverige, en insats som syftar till att öka barn i socialt utsatta situationers lust till att läsa, skriva, räkna och lära sig. Barnen som är med får hem paket fyllda med noggrant utvalda böcker, spel och pysselsaker.
Varför händer i så fall så lite med skolans särskilda åtgärder och insatser, när andra signaler runtomkring ungdomarnas mående lyser rött? Och varför så stor geografisk variation? Är det helt enkelt en budgetfråga? Det är en viktig fråga som borde utredas närmare, skriver Peter Santesson i en krönika.
I sina observationer på skolgården såg forskaren Birgitta Lundbäck att pedagogerna inte grep in och stöttade de barn som gick runt utan att ha någon att leka med.
Samtidigt vittnar många i skolans värld om att det är för många elever i en klass och att lärare inte hinner ge stöd till alla som behöver det, skriver Camilla Rosenberg, Förbundsordförande, Autism Sverige.
Knap 50 læser lige nu til ordblindelærer på Københavns Professionshøjskole, og nu afslutter de første diplomuddannelsen og kan vejlede kollegerne i undervisning af ordblinde elever.
På Södervångskolan i Burlöv är lärarna i fritidshem tillsammans med eleverna hela dagen. De planerar dessutom verksamheten ihop med en specialpedagog och har fått till trygga rutiner på fritidshemmet.