En bred uppföljning bör göras av barn med språkstörning. Det betonar professor Ulla Ek, som har följt upp 23 barn tio år efter att de har gått i språkförskola.
I den nya gymnasiesärskolan ska det råda stor flexibilitet för både elever och skola. Det blir en utmaning för särsyvfunktionärer att erbjuda en saklig och allsidig information om de val som är möjliga för eleven.
Nu ges vi en förstärkt möjlighet att röra oss bort från det särskiljande i skolformen och sätta fokus på elevernas behov, möjligheter, intressen och kunskapsutveckling. Det vi uppmärksammar förstärks! skriver Ingrid Schmiterlöw, Skolformsnämnd Specialpedagogik, i en kommentar.
”Tänk nytt!” var uppmaningen från rektor. Många på skolans praktiska program riskerar att inte nå målen i matematik. Vi måste göra något. Vi som skulle tänka till var gymnasieskolans två specialpedagoger, skriver Johan Edström, specialpedagog Vallentuna gymnasium, i en krönika.
Brenda Smith Myles är en av USA:s ledande experter när det gäller elever inom autismspektrumet. Sociala färdigheter är ett huvudtema i hennes föreläsningar.
Att visa veckobrevet och att stiga upp lite tidigare kan vara ett mål för eleverna i Familjelyftet. En gång i veckan träffas sedan skolpersonal, elever och föräldrar för att diskutera framgångar och bakslag.
Att hoppa av gymnasiet innebär ofta en stor sorg. På Andra chansen i Uppsala får ungdomarna prata om det som gick fel, ta igen kunskapsluckor och påbörja en ny väg.
Elever som har svårt att nå målen på grund av funktionsnedsättning har rätt till särskilt stöd. Täby är bland de första kommunerna i landet att utreda om det också gäller särbegåvade elever.
Behöver du byta röst i talsyntesen? Har du problem med Daisyspelaren eller krånglar programmet för rättstavning? I Enköping är det elever som hjälper elever med de här problemen. En vinst är att hjälpmedlen används flitigare.
Alltför ofta krävs en diagnos för att elever med särskilda stödbehov ska få extra resurser i skolan. Det måste fästas större vikt vid lärarnas bedömningar.
Nossebroskolan i Västergörland stängde den särskilda undervisningsgruppen och flyttade ut elever och speciallärare i klasserna. På så vis höjdes elevernas resultat.